Veel koplampen staan verkeerd afgesteld: zo controleer je of dat bij jou het geval is

Veel koplampen staan verkeerd afgesteld: zo controleer je of dat bij jou het geval is

Foto: ss

We zijn weer overgeschakeld naar het winteruur. De klok werd afgelopen nacht een uur teruggedraaid. Dat wil zeggen dat het vanaf nu ook vroeger donker is. Mobiliteitsorganisatie VAB vraagt daarom extra waakzaamheid tijdens de avondspits: “Want die loopt nu voor een groot stuk in het donker”.

Onderzoek wijst uit dat de eerste weken na de uurwijziging niet alleen meer, maar ook ernstigere ongevallen met voetgangers en fietsers gebeuren tijdens de avondspits. “VAB adviseert dat kwetsbare weggebruikers zich vanaf nu extra zichtbaar maken in het verkeer met opvallende, kleurrijke kledij en fluovestjes”, klinkt het bij de mobiliteitsorganisatie.

Ook voor auto’s

Maar zien en gezien worden is ook voor automobilisten belangrijk. Maar dat blijkt geen eenvoudige opdracht. Uit de VAB-Mobiliteitsbarometer is gebleken dat 1 op de 10 automobilisten dagelijks iemand ziet rondrijden met een defect dimlicht. Maar ook een foute afstelling van koplampen kan een probleem zijn.

VAB onderzocht hoe groot dat probleem werkelijk is. “Blijkt dat het probleem groter is dan het aantal defecte dimlichten”, zegt Joni Junes van VAB. “ Acht procent van de gecontroleerde auto’s bij het VAB-Diagnosecentrum heeft verkeerd afgestelde koplampen, terwijl slechts twee procent defecte dimlichten heeft. Bovendien is een verkeerde afstelling van de koplampen één van de belangrijkste redenen om afgekeurd te worden op de autokeuring.”

Oorzaken?

Zijn ze te hoog afgesteld, dan is het zicht op de weg niet optimaal. Maar minstens even belangrijk: met zo’n koplampen kan je andere verkeersdeelnemers verblinden. Ook wanneer de lampen te laag zijn afgesteld, is het gezichtsveld beperkter. Bovendien kun je zo obstakels op de weg mogelijk niet zien.

Defecte verlichting komt zowel bij oudere als bij nieuwe wagens voor. Mogelijke oorzaken zijn bijvoorbeeld een ongeval. Maar ook kleinere schokken tijdens het rijden kunnen de stand van de koplampen beïnvloeden. En ook hoe de wagen geladen is kan een invloed hebben op de stand. “Staan er veel spullen in de koffer, dan kan het nodig zijn om de stand van de lichten aan te passen.”

TIPS. Zo kan je het zelf controleren

Maar hoe weet je of de lichten van jouw voertuig al dan niet goed zijn afgesteld? Dat kan je zelf controleren, al ben je daarvoor best met z’n tweeën:

1. Zet de auto klaar

Zorg dat je auto vlak staat en er geen zware spullen in de koffer zitten. Controleer vervolgens of je bandenspanning correct is. Ga in de auto zitten en zet de afstelknop van de koplampen (indien aanwezig) op nul.

2. Zet je auto in de juiste positie

Parkeer je auto op 3 à 4 meter afstand van een donkere muur of garagedeur, op een vlakke ondergrond, met de voorkant naar de muur gericht.

3.Test of je verlichting werkt

Laat de andere controleren of alle verlichting werkt door ze om de beurt in te schakelen: stadslicht, groot licht, mistlicht, richtingaanwijzers, achteruitrijlicht en derde stoplicht. Zet als laatste je koplampen aan (niet je groot licht of je mistlichten) en kijk na of de koplampen werken én of de lichtstralen op dezelfde hoogte komen. Als dat niet zo is, dan is minstens één van je koplampen niet correct afgesteld. Ook al zit er in de meeste moderne auto’s een knop om de hoogte van je koplampen in te stellen, toch kun je dergelijk werk beter aan een specialist overlaten.

Staan beide lichten wel op gelijke hoogte, maar weet je niet of ze dan beide te hoog of te laag staan ingesteld, dan kan je dat nagaan door eveneens de auto te parkeren voor een donkere muur. Je plakt een stukje tape op de plaats waar de lichten komen en dan rijd je 10 meter achteruit. Daarna kan je meten wat het verschil is tussen het stukje tape en de plaats waar de lichten dán schijnen. Dat moet tussen de 10 en 12 centimeter zijn.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees