Vechtpartijen omdat poortjes Brussels Airport weer niet werken: federale politie stelt leverancier in gebreke

Vechtpartijen omdat poortjes Brussels Airport weer niet werken: federale politie stelt leverancier in gebreke

Afgelopen zondag werkten de e-gates alle negen niet. Dat leidde tot gigantische wachtrijen. Foto: richard coxon

Zaventem -

De federale politie heeft het bedrijf Vision-Box, de leverancier van de e-gates op Brussels Airport, in gebreke gesteld. Dat zegt politiewoordvoerder Peter De Waele dinsdag. Goed twee jaar na de ­introductie van de ­automatische paspoortcontroles op Brussels Airport, blijken de zogeheten ‘e-gates’ nog steeds verre van feilloos. “Op drukke momenten haperen ze al te vaak en ontstaan ellenlange files”, klagen reizigers én agenten. “Frustraties leiden nu ook tot ruzie en zelfs vechtpartijen.”

De eerste ‘e-gates’ werden in juli 2015 in gebruik genomen op de luchthaven van Zaventem. Ze staan er voor reizigers die aankomen uit of vertrekken naar niet-Schengenlanden. Het systeem leest je identiteitskaart en vergelijkt je gegevens met een politie­databank. Kort na hun introductie lagen ze al eens enkele dagen stil. Vorig jaar lagen ze alles samen alweer acht weken stil en de afgelopen maanden waren er ook meer dan eens problemen. “Net als afgelopen zondag, met grote files tot gevolg”, sakkeren getroffen reizigers.

Bij luchthavenagenten valt te horen dat dit geen uitzondering is. “Op de meest drukke momenten laten ze het al eens afweten. Soms alle negen, zoals zondag, en moet iédereen langs de bemande posten passeren. De agenten hebben dan dubbel zoveel werk. Wanneer door de speakers ‘gate is closing’ weerklinkt, koken de potjes bij sommige wachtende passagiers helemaal over. Ruzie en zelfs vechtpartijen: we zien het allemaal gebeuren.”

Voor politievakbond VSOA is de maat vol. “Die e-gates hebben de belastingbetalers een flinke duit gekost (meer dan 2 miljoen euro, nvdr.). Ze moesten extra capaciteit bieden aan onze mensen en de reizigers een vlottere doorstroming garanderen. Het is onaanvaardbaar dat dit nog steeds niet lukt”, zegt woordvoerder Vincent Houssin. “Voor ons is het duidelijk dat er nood is aan extra personeel, meer posten en degelijke hulpmiddelen. De luchthaven groeit zo snel dat zelfs met werkende ‘e-gates’ er capaciteitsproblemen dreigen.”

Technische euvel

Bij de federale politie valt te horen dat ze zich “terdege bewust is” van dit soort klachten. “Net zoals bij alle technische hulpmiddelen, is er bij de e-gates ook af en toe een technisch euvel”, luidt het. “Dat kan gaan van problemen met hardware, tot software en verbindingen. Samen met onze partners, leverancier Visionbox en de luchthavenuitbater, zijn we dagelijks bezig om de e-gates te verbeteren.”

Dinsdagmiddag zitten Binnenlandse Zaken, de luchthavenuitbater en de federale politie al samen met Vision-Box. “De situatie wordt strikt opgevolgd”, verzekert Olivier Van Raemdonck, de woordvoerder van minister van Binnenlandse Zaken Jambon (N-VA). Toch heeft de federale politie het bedrijf, met hoofdzetel in Portugal, ondertussen in gebreke gesteld. “Het probleem moet tegen eind 2017 opgelost zijn”, geeft de politiewoordvoerder nog mee.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees