Consumenten kiezen steeds vaker voor kleinere en flexibele buurtsupermarkten

Lidl en Aldi verliezen weer terrein: wat is er aan de hand?

Lidl en Aldi verliezen weer terrein: wat is er aan de hand?

Vorig jaar gingen minder klanten winkelen bij Aldi of Lidl. Het is al het tweede jaar op rij dat de hard discounters marktaandeel verliezen. Foto: BLG

De twee grote discount­ketens, Aldi en Lidl, groeien niet langer. Ze verliezen marktaandeel aan buurtsupermarkten zoals Spar, AD Delhaize of Carrefour Market. Die spelen in op het veranderde koopgedrag van consumenten door ’s avonds langer open te blijven en ook op zondag de deuren te openen.

De middelgrote buurtwinkels zijn de grote winnaars van het jaarlijkse marktonderzoek naar de supermarkten en voedingswinkels in ons land, uitgevoerd door het studiebureau Nielsen.

Volgens Nielsen is het totale aantal voedingswinkels in België vorig jaar vrijwel onveranderd gebleven, op 7.163 – tegenover 7.161 in 2015. Daarmee lijkt een einde te zijn ge­komen aan een jarenlange, gestage daling van het aantal voedings­winkels en supermarkten. Tussen 1996 en 2016 vielen jaarlijks meer dan 200 winkels weg. Die negatieve trend lijkt nu gestopt, ook bij de kleine kruidenierszaken.

Een andere trend gaat wel onverminderd door: de klassieke groot­warenhuizen (Colruyt en Delhaize) en hypermarkten (Carrefour en ­Cora) verliezen voor het zesde jaar op rij marktaandeel. Het Nielsen-rapport dicht hen nog de kleine helft van de Belgische klanten toe: 49,5 procent.

Verrassender is de vaststelling dat het marktaandeel van de hard discounters Lidl en Aldi niet meer aangroeit. Integendeel, ondanks de opening van twee extra winkels zakte het marktaandeel vorig jaar tot 15,4 procent.

In 2014 haalden Lidl en Aldi hun (voorlopige) piek, met een marktaandeel van 16,1 procent, maar sindsdien hebben ze twee opeenvolgende verliesjaren achter de rug. In Vlaanderen ligt het marktaandeel van de twee discountketens met 16,9 procent wel iets hoger dan het Belgische gemiddelde, maar ook bij de Vlaamse consument was er voor Lidl en Aldi zowel in 2015 als in 2016 sprake van achteruitgang.

Last minute

Hoe komt dat? Zijn lage prijzen dan niet meer in trek?

Ongetwijfeld wel, zegt Luc Ardies van Unizo-federatie Buurtsuper.be. “Maar het koopgedrag van de consumenten is aan het verschuiven. Van de klassieke stockaankoop in een grootwarenhuis – veel producten tegelijk kopen, om de week of zelfs om de twee weken – naar meerdere inkoopmomenten doorheen de week, laste minute, in een kleinere, nabijgelegen winkel.”

Buurtsupermarkten spelen in op die trend met late openingsuren op weekdagen. En ze zijn elke zondag open, wat een goede zaak is voor wie verse voedingsproducten wil inkopen voor de zondagse familielunch.

In het Nielsen-rapport worden de franchiseketens Spar, Proxy en AD Delhaize, Carrefour Market, Okay en Smatch als buurtsupermarkten gecatalogeerd. Hun marktaandeel stijgt voor het eerst boven de grens van 30 procent. In Vlaanderen is dat zelfs boven 35 procent. Hun aantal neemt ook toe: vorig jaar kwamen er acht bij.

Omzet omlaag

Een boerenjaar was 2016 echter in geen geval voor de voedingswinkels. Hun totale omzet steeg volgens Nielsen met amper 0,6 procent, tot 25,8 miljard euro. Dat groeiritme ligt een stuk lager dan de inflatie (2 procent). Bij ver­gelijkbare prijzen zou de omzet met 1,4 procent omlaag zijn gegaan.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees