Nederlanders onderzoeken uitbreidingsmogelijkheden over de grens

Na Albert Heijn nieuwe Nederlandse warenhuisketen naar ons land? Jumbo lonkt naar België

Na Albert Heijn nieuwe Nederlandse warenhuisketen naar ons land? Jumbo lonkt naar België

Jumbo zou het in ons land best wel eens goed kunnen doen met zijn ‘kortewachttijdgarantie’: de vierde in de rij krijgt de inhoud van z’n karretje gratis mee naar huis. Foto: Belga

De kans is groot dat na Albert Heijn, binnenkort nog een tweede Nederlandse warenhuisketen in ons land neerstrijkt. Jumbo Supermarkten, bij onze noorderburen beroemd om de ‘gratis winkelkar voor de vierde wachtende’-garantie, onderzoekt een uitbreiding naar België. Joost Freys & Tom Le Bacq

Over een zuidelijke veroveringstocht van Jumbo Supermarkten werd de voorbije jaren meermaals gespeculeerd. De keten probeerde in het verleden al Belgische klanten te verleiden met nieuwe winkels vlak tegen de grens. Maar nu heeft een topman van het bedrijf voor het eerst ook écht aangegeven dat de deur op een kier staat.

Tweede grootste

“In ons meerjarenplan is de optie voorzien dat we de Belgische markt betreden”, zegt finan­cieel directeur Ton van Veen in een interview met vakblad Gondola. Een woordvoerster bevestigde gisteravond aan onze krant dat het nog niet meteen voor volgend jaar zal zijn, maar dat de mogelijkheden wel al worden onderzocht.

Jumbo Supermarkten is de op één na grootste speler op de Nederlandse markt, na Albert Heijn. Het bedrijf, dat zich in het straatbeeld sterk onderscheidt met een knalgeel logo, bestaat inmiddels 90 jaar en kent zijn oorsprong in het Noord-Brabantse plaatsje Veghel, als groothandel in koloniale waren. De familie Van Eerd, grondlegger van Jumbo, heeft nog steeds alle touwtjes stevig in handen.

Zeven zekerheden

Qua omvang was Jumbo een dikke tien jaar geleden nog een eerder bescheiden supermarktketen. Door de overname van Super de Boer in 2009 en C1000 in 2012, is het bedrijf wel razendsnel uit­gegroeid tot een reus met 580 winkels en zo’n 60.000 werknemers die een omzet genereren van goed 6,7 miljard euro. Bij de Nederlandse consument geniet Jumbo vooral bekendheid om zijn ‘7 Zekerheden’. De twee belangrijkste daarvan zijn een laagsteprijsgarantie en de zogeheten kortewachttijdgarantie. Vooral die laatste is bijzonder en kan bij ons hoge ogen gooien. Ben je de vierde wachtende in de rij bij de kassa? Dan krijg je je boodschappen gratis, zo garandeert Jumbo. Of dat zo gemakkelijk gaat als we misschien durven te hopen, kunnen we dus straks mogelijk allen zelf ondervinden.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees