Mama

Radiopresentatrice over haar slaaptekort als jonge mama: “Het was levensgevaarlijk”

Radiopresentatrice over haar slaaptekort als jonge mama: “Het was levensgevaarlijk”

Foto: Shutterstock

De Vlaamse Sofie Verschueren presenteert op radiozender Nostalgie en heeft er een moeilijke tijd opzitten als jonge mama. Haar zoontje sliep niet goed door, wat bij haar een enorm slaaptekort veroorzaakte. “Bij momenten vergat ik zelfs mijn naam”, zegt ze in “Hautekiet” op Radio 1. Slaapexpert Johan Verbraeken legt uit wat je kan in zo’n geval kan doen.

“Ik heb het talent om direct te slapen als ik me neerleg. Maar als een kind twee jaar niet slaapt, dan krijg je een enorm slaaptekort”, vertelde de presentatrice op Radio 1. Dat was een kwelling voor de vrouw, die twee jaar vroeg moest opstaan om radio te maken. “De combinatie van die twee, daar ga je aan onderuit. Ik was meerdere keren per nacht een uur tot twee uur wakker omdat de baby krijste. We kregen hem op geen enkele manier getroost.” Sofie vond autorijden een van de moeilijkste dingen om te doen met slaaptekort, zeker als ze in de namiddag terug naar huis moest. “Dat was levensgevaarlijk. Ik zag er elke keer verschikkelijk tegenop”, klinkt het.

Maar er waren nog meer neveneffecten van de zware nachten. “Bij momenten vergat ik mijn eigen naam. Ik moest heel lang zoeken naar woorden. Je denkt weleens dat je dement bent of zo.” De presentatrice voegt eraan toe dat ze soms goed sliep, maar dat één nacht de schade niet herstelde. “Ik voelde me erna soms nog mottiger”, klinkt het. Vandaag gaat het beter met de vermoeidheid van Sofie, al voelt ze zich nog niet helemaal fris. “We hebben heel lang moeten zoeken vanwaar de huilbuien kwamen en we zijn nog niet helemaal zeker, maar hij bleek een chronische oorontsteking te hebben en een melkallergie. Eens we de melk schrapten, hadden we een ander nachtelijk kind”, zegt ze.

Dutjes in de auto

Slaapexpert Johan Verbraecken, verbonden aan het UZ Antwerpen, raadt aan om overdag - indien mogelijk - powernaps te doen van maximum twintig minuten. “Heb je die kans niet, dan kan je kleine trucjes toepassen op je werk. Ga bijvoorbeeld even naar toilet of naar je auto om je ogen te sluiten. Het is niet de bedoeling dat je in slaap valt, maar een paar minuutjes rust kunnen het ergste leed verzachten”, zegt hij. Verder doe je er goed aan om buiten te komen. Hoe meer blootstelling aan het daglicht, hoe beter. Probeer ook te sporten, denk aan een sessie op de hometrainer of trappen lopen. Dat geeft je adrenaline en dus meer energie om de dag door te komen”, aldus de expert. Kun je echt niet meer functioneren? Dan kan je nog altijd open kaart spelen met je baas. De situatie kan meestal op begrip rekenen.”

Bekomen op logement

Verbraecken geeft nog mee dat het belangrijk is om niet te veel aan de vermoeidheid toe te geven en raadt af en toe een korte break aan om te bekomen. “Ga eens ergens anders slapen of vertrek op weekend zonder kind. Als het door vermoeidheid gevaarlijk wordt achter het stuur, zet je dan even langs de kant en slaap even. Check na je dutje of het lukt om verder te rijden”, klinkt het. Het gevaar aan de situatie is dat je slapeloosheid aanleert, waardoor je problemen blijft ondervinden als de uitlokkende oorzaak niet eens meer aanwezig is. In dat geval is het aangewezen om uit bed te komen na een twintigtal minuten. “Schat die tijd in, maar kijk niet op de klok. Duurt het te lang voor je indommelt, sta dan op en ga iets anders, ontspannends doen tot je denkt dat het wel zal lukken. Beter een korte nacht in bed al slapend dan een hele nacht naar het plafond te staren.”

 

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees