Fit & Gezond

Een hekel aan sit-ups? Dan hebben we minder goed nieuws

Een hekel aan sit-ups? Dan hebben we minder goed nieuws

Foto: Shutterstock

Sit-ups doen, het is wellicht niet je favoriete bezigheid. Toch doe je er goed aan om er tijd voor te maken. Uit onderzoek aan de universiteit van Sydney, verschenen in het vakblad American Journal of Epidemiology, blijkt dat ze de kans om vroegtijdig te sterven behoorlijk verkleinen.

Een team wetenschappers onder leiding van professor Emmanuel Stamatakis analyseerde gegevens van 80.306 mensen die deelnamen aan de Scottish Health Survey. Ze kwamen tot enkele opvallende bevindingen wat hun sportieve bezigheden betreft. Mensen die aan krachttraining doen hadden 23 procent minder kans om vroegtijdig te overlijden en 31 procent minder kans om te sterven aan kanker dan wie niet focuste op spiermassa.

Sit-ups in huis

“De studie toont aan dat lichaamsbeweging die spierkracht bevordert net zo belangrijk is voor de gezondheid als cardio-activiteiten zoals joggen of fietsen,” zegt Stamatakis. En daar horen de vaak gehate sit-ups ook bij. “Velen associëren krachttraining met gewichtheffen in de fitness, maar dat hoeft helemaal niet. Iedereen kan klassieke oefeningen doen zoals push-ups, sit-ups en lunges in hun eigen huis en er voordeel uit halen”, klinkt het. Cardio afwisselen met krachtoefeningen is volgens de onderzoekers een goede en gezonde combinatie.

Om af te slanken

Het is de tweede studie in korte tijd die het belang van krachttraining benadrukt. Recent onderzoek aan de Wake Forest University in North Carolina toont aan dat oudere volwassenen zelfs meer baat hebben bij krachttraining dan cardio als ze willen afvallen. De reden? Zo onderhuoden ze ook hun spiermassa, die essentieel is voor hun beweeglijkheid. Krachttraining in combinatie met een dieet, laag in aantal calorieën, is volgens de vorsers de allerbeste afslankmethode voor mensen op leeftijd

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees