Delhaize gaat prijzen fors verlagen in België “om klanten van discounters terug te winnen”

Delhaize gaat prijzen fors verlagen in België “om klanten van discounters terug te winnen”

(archiefbeeld) Foto: Hollandse Hoogte

Delhaize gaat zijn prijzen fors verlagen. Dat heeft Dick De Boer, CEO van moederbedrijf Ahold Delhaize, woensdag verklaard, zo meldt De Tijd. Met het prijsoffensief wil de supermarktketen klanten terugwinnen van discounters als Colruyt, Aldi en Lidl.

De afgelopen kwartalen weerklonk steevast hetzelfde verhaal bij Ahold Delhaize. Het bedrijf zou niet meer, maar wel “grotere” promoties doen in de Belgische winkels. Nu lijkt het moederbedrijf nog verder te willen gaan met een echt prjisoffensief. “Onze prijszetting kan nog beter”, aldus Dick De Boer. “We zijn goed in vergelijking met andere traditionele ketens, maar in België zijn er ook nog enkele discounters.” De Boer doelt daarmee op ketens als Colruyt, Aldi en Lidl.

De prijsdalingen zullen worden betaald met het geld dat het moederbedrijf uitspaart door de fusie tussen Ahold en Delhaize, zo meldt De Tijd. Daardoor konden enkele managersfuncties worden geschrapt en door de grotere omvang kan het bedrijf leveranciers ook onder druk zetten om de prijzen te verlagen.

Delhaize gaat prijzen fors verlagen in België “om klanten van discounters terug te winnen”
Foto: BELGA

750 miljoen

Ahold Delhaize wil tegen 2019 liefst 750 miljeon euro besparen. 500 miljoen daarvan zal via dividenden aan de aandeelhouders worden uitgereikt, de overige 250 miljoen wordt geïnvesteerd om de prijzen te verlagen.

Uiteraard niet alleen voor België, maar voor alle landen waarin het moederbedrijf actief is. Ook in de Verenigde Staten woedt op dit moment een hevige strijd tussen supermarkten, waarbij de verschillende ketens elkaar dwingen tot extreme kortingen.

België hinkt achterop

De aankondiging van het prijsoffensief kwam er op dezelfde dag dat het bedrijf meldde in het derde kwartaal meer winst te hebben geboekt, maar dat de resultaten in België nog altijd achterop hinken. Daarnaast kondigde de groep een nieuw aandeleninkoopprogramma aan, ter waarde van 2 miljard euro voor 2018. Dit jaar werden al voor 1 miljard euro eigen aandelen ingekocht.

De netto-omzet van Ahold Delhaize daalde in het derde kwartaal lichtjes (-1,1 procent), tot 15,1 miljard euro. Dat was verwacht. Het onderliggend operationeel resultaat ging met bijna 10 procent omhoog tot 595 miljoen euro en de nettowinst lag 54 procent hoger op 362 miljoen euro. Daarbij profiteerde het concern van kostenbesparingen en verbeterde winstmarges.

In België bleef de omzet van Delhaize stabiel, op 1,213 miljard euro. De franchisewinkels doen het goed, maar de eigen winkels van Delhaize presteren ondermaats, staat in het persbericht. De operationele winstmarge lag wel hoger dan vorig jaar, op 3,1 procent (+1,1 procentpunt). Maar dat is nog altijd lager dan de winstmarge op groepsniveau, die 3,9 procent bedraagt. Synergievoordelen werden in België tenietgedaan door kosten voor promoties.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees