Deuk in groene imago van grote elektrische wagen

Deuk in groene imago van grote elektrische wagen

Foto: belga

Waarmee is de strijd tegen de klimaatopwarming het meest gebaat? Elektrisch rijden met de luxe sedan van Tesla of zich verplaatsen met een kleine Japanse benzineauto van Mitsubishi. De laatste, zo blijkt uit Uit rekenwerk aan het gereputeerde Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Of de elektrische wagen CO2-vriendelijker is dan de klassieke diesel- en benzinewagen is geregeld voer voor controverse. Het Trancik Lab van MIT heeft nu een titanenwerk verricht om een antwoord om met de cijfers in de hand aan te geven hoe het nu zit. Uitgangspunt was om uit te vissen hoeveel broeikasgassen er uitgestoten worden door de wagens. Van bij het prille begin wanneer de auto-onderdelen worden gemaakt tot wanneer de auto rijp is voor de schroothoop en gerecycleerd moet worden.

De conclusie is dat grotere elektrische voertuigen een grotere CO2-voetafdruk kunnen veroorzaken dan een kleine klassieke benzinewagen. Daarmee bevestigt volgens de Britse zakenkrant Financial Times eerdere bevindingen van een Noors onderzoek van vorig jaar.

Dat vloekt met de huidige beleidsaanpak waarbij overheden de auto-industrie aanzetten om zo snel mogelijk werk te maken van de overgang naar elektrische wagens. Door onder meer de aankoop van elektrische auto’s fors te subsidiëren. Ongeacht de grootte van de wagen.

De studie raakt bekend in de aanloop van een Europese beslissing over voorstellen om elektrische rijden te stimuleren. Als onderdeel van de aanpak om de broeikasgassen in de Europese Unie tegen 2030 met 40 procent te verlagen. Vanmorgen bleek uit nieuwe cijfers van de Europese automobielorganisatie ACEA dat de verkoop van volledig elektrisch aangedreven auto’s in de Europese Unie in het derde kwartaal opnieuw flink is gestegen. De verkoop ging met bijna 61 procent omhoog tot 23.841 auto’s op jaarbasis. In België was de groei met 21 procent minder fors, tot 560 wagens. In Nederland was er zelfs sprake van een ruime verdubbeling van de verkoop van volledig elektrisch aangedreven auto’s, van 1.018 vorig jaar naar 2.413 stuks.

Volgens de Financial Times toont de studie van Trancik Lab aan dat een bijsturing van de de huidige aanpak van de overheden zich opdringt. Waarbij het al dan niet ondersteunen van elektrische auto’s gekoppeld wordt aan de CO2-voetafdruk tijdens de hele levenscyclus van de auto.

Het onderzoek leert verder dat de CO2-voetafdruk van een elektrische wagen wel positiever vergeleken met een klassieke wagen met een verbrandingsmotor uit dezelfde gewichtsklasse.

Hoe het komt dat grote elektrische wagens slechter scoren dan kleine benzinewagens?

De grote pijnpunten zijn de materialen waaruit de batterijen worden gemaakt, de herkomst van de elektriciteit en de veel moeilijker recyclage van de onderdelen achteraf. De resultaten van het onderzoek van Trancik Lab roept in ieder geval vragen op over de huidige zero emission-marketing rond elektrische auto’s. De productie van de lithiumbatterijen vergt immers zeer veel energie en de CO2-voetafdruk van een oplaadbeurt hangt zeer sterk af van de herkomst van de stroom.

Bijkomende vaststelling is dat de huidige trend bij de automobielconstructeurs om in te zetten op elektrische wagens met grotere batterijen die borg staan voor een toename van de actieradius geen goed doen aan het groene imago van elektrische auto. Te meer omdat de meeste automobilisten vandaag minder dan 100 kilometer per dag afleggen.

De Belgische prof Rik De Doncker, die doceert aan de universiteit in het Duitse Aken en al zeer lang een groot pleitbezorger is van elektrisch rijden, wees in een interview met De Standaard (4 november) er ook al op dat de autobouwers zich veel te veel toespitsen op het vergroten van de acitieradius.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees