Dit weekend vieren we een nieuwe feestdag, en die is vooral interessant voor koopjesjagers

Dit weekend vieren we een nieuwe feestdag, en die is vooral interessant voor koopjesjagers

In China draaien de pakjesbedrijven na Singles’ Day overuren. Foto: Imaginechina

Vrijgezellen kunnen opgelucht ademhalen. Want de Singles’ Day - de razend populaire feestdag uit China - komt overgewaaid naar België. Een dag waarop je eindelijk voor jezelf dat ene cadeautje kan kopen dat je nooit van iemand anders zal krijgen. Al lijkt het toch vooral een handig marketinginstrument voor webwinkels.

Singles’ Day - noem het bij ons gerust Vrijgezellendag - is een relatief jonge feestdag. Geïntroduceerd op 11 november 1993, door enkele Chinese studenten. De datum is symbolisch, omdat ze vier keer het eenzaamste cijfer bevat. Maar vooral: de ideale dag om iets voor jezelf aan te schaffen. Chinese (web)winkels sprongen al snel mee op de kar, en zien sindsdien hun omzet op Singles’ Day telkens als een komeet in de hoogte schieten. Zo haalde internetreus Alibaba in 2015 op één dag maar liefst 13,8 miljard euro (!) binnen. Cijfers waarvan kleinere (web)winkels gaan duizelen.

Het fenomeen doet sterk denken aan actiedagen zoals Black Friday en Cyber Monday: (web)winkels zwieren wereldwijd voor één dag met straffe kortingen, wat vaak hallucinante of problematische toestanden oplevert. In dat opzicht is het concept rond Vrijgezellendag niet nieuw. Wel is de nieuwe ‘feestdag’ voor webwinkels een interessant excuus om de rush op eindejaarskoopjes vroeger dan ooit op gang te trekken. “Consumenten die begin november een aankoop doen in de webwinkel, zullen die later niet nog eens doen in een fysieke winkel, is de logica”, zo vertelt hoogleraar marketing Kitty Koelemeijer van Nyenrode woensdag in de Volkskrant.

Dit weekend vieren we een nieuwe feestdag, en die is vooral interessant voor koopjesjagers
Koopjesjagers op Black Friday: het levert waanzinnige taferelen op. Foto: REUTERS

Wapenstilstand

In ons land is alvast elektronicawinkel MediaMarkt mee op de kar gesprongen. “We proberen steeds mee te evolueren met de markt. Vandaar dat we dit jaar voor het eerst ook de Singles’ Day organiseren”, zegt Janick De Saedeleer van Mediamarkt. “Onze webwinkel zal 24 uur lang promo’s in de aanbieding zetten. Een actie die trouwens ook geldt voor niet-vrijgezellen”, verduidelijkt de woordvoerster.

Ook Bol.com pakt uit met Singles’ Day, al is het enkel in Nederland. In ons land houdt de webshop het zaterdag gewoon op “straffe deals”. “De kortingen zijn dezelfde als in Nederland, tot min 70 procent op duizenden artikelen”, zegt woordvoerster Marjolein Verkerk. De reden? “11 november heeft in België nog een andere betekenis die het niet heeft in Nederland. En we vonden het ongepast om op Wapenstilstand met zo’n campagne uit te pakken.”

Van dat laatste ligt MediaMarkt helemaal niet wakker. “In Aalst verwelkomen ze op dezelfde dag Sint-Maarten, dus lijkt het ons geen probleem om ook Singles’ Day te organiseren. De herdenkingsdag en onze actiedag staan volledig los van elkaar”, besluit De Saedeleer.

Dit weekend vieren we een nieuwe feestdag, en die is vooral interessant voor koopjesjagers
Foto: MediaMarkt
Corrigeer

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees