Interieur

Belgische ontwerpster bindt strijd aan met bekend interieurbedrijf: "Ze hebben mijn ontwerp gestolen"

 Belgische ontwerpster bindt strijd aan met bekend interieurbedrijf: "Ze hebben mijn ontwerp gestolen"

Foto: Facebook/ Lie Dirkx

De Belgische illustratrice Lie Dirkx gaat via sociale media de strijd aan met het bekende interieurbedrijf MADE.COM. Dat doet de Belgische illustratrice, die een tijdlang voor het bedrijf in kwestie werkte, omdat het een ontwerp op de markt bracht dat ongelooflijk veel gelijkenissen vertoont met een ontwerp van haar hand. MADE.COM ontkent volgens haar in alle toonaarden dat ze haar ontwerp kopieerden en schrijft de opvallende gelijkenis toe aan toeval.

Gisteren postte Lie Dirkx op haar sociale media een opmerkelijke oproep aan haar volgers. In haar posts vraagt ze hen om haar verhaal massaal te delen en zo samen druk uit te oefenen op interieurbedrijf MADE.COM en designmerk Normann Copenhagen, die een product op de markt brachten dat opvallend veel gelijkenissen vertoont met één van haar ontwerpen. De Belgische illustratrice, die momenteel in Londen woont en werkt, hoopt dat de bedrijven zich hierdoor genoodzaakt zullen voelen om het product uit hun assortiment terug te trekken.

In haar post doet ze haar volledige verhaal uit de doeken: "Hier zie je mijn patroon, dat ik in 2013 ontwierp, en enkele ontwerpen van MADE.COM en Normann Copenhagen. Het komt mij behoorlijk bekend voor, toch? Ik wou dat ik kon melden dat dit het resultaat is van een boeiende samenwerking tussen mezelf en deze interieurbedrijven, maar dat is jammer genoeg niet het geval." Daarna vertelt de Belgische illustratrice hoe zij in april als medewerkster bij MADE.COM aan de slag ging, weliswaar niet als ontwerpster, en hoe ze plots opmerkte dat één van haar ontwerpen de aandacht van het ontwerpteam hadden getrokken.

"Ik kon bij het bedrijf aan de slag als medewerkster op de klantenservice en hoopte zo een job als ontwerpster in de wacht te kunnen slepen of eventueel een creatieve samenwerking met het bedrijf te kunnen opstarten. Na de positieve feedback van de designdirecteur op mijn introductiemail stuurde ik haar enkele ontwerpen toe, waaronder ook dit patroon. Enkele weken gingen voorbij zonder reactie, tot ik mijn ontwerp toevallig op de ontwerptafel van een designer zag liggen. Toen ik het bedrijf hiermee confronteerde, deden ze het hele voorval als toeval af en probeerden ze me te sussen door me een andere ontwerpopdracht aan te bieden. Ik was bereid hierop in te gaan omdat ik ervanuit ging dat ze hun verdere plannen met mijn oorspronkelijke ontwerp nu wel zouden staken, tot ik merkte dat ze dit niet van plan waren."

"In september brachten ze het ontwerp uiteindelijk uit als geschenkpapier voor hun nieuwe geschenklijn, bestaande uit meer dan 70 verschillende producten, waardoor het patroon een groot onderdeel van hun nieuwe merkidentiteit wordt. Toen diende ik ook mijn ontslag in. In augustus ontdekte ik ook dat Normann Copenhagen hetzelfde design gebruikt ... De reacties van de beide bedrijven waren exact hetzelfde. Beiden beweren nu dat dit type patroon extreem populair is in de designwereld, waardoor de gelijkenis puur toevallig ontstaan is en mijn patroon helemaal niet origineel is."

De kracht van sociale media

Lie Dirkx weigert zich hier echter bij neer te leggen en de 'beledigende' communicatie van de bedrijven heeft haar motivatie om terug te vechten enkel aangesterkt. "Hoewel ik er niet van hou om commotie te zaaien op sociale media en ik dit liever zou oplossen met de betrokken partijen zelf, zie ik geen andere optie dan mijn verhaal publiekelijk te delen. Zo hoop ik voldoende druk op deze bedrijven uit te oefenen zodat ze de producten in kwestie van de markt halen en wil ik dat er een bewustwording gecreëerd wordt rond de diefstal van ontwerpen. Ik stond, en ik sta er nog steeds, versteld van dat gerespecteerde designbedrijven die zichzelf als origineel en eerlijk profileren zoiets doen."

Haar post werd ondertussen al meer dan honderd keer gedeeld. De bedrijven in kwestie hebben nog niet officieel gereageerd op het bericht of contact opgenomen met de illustratrice. Dat heeft Lie telefonisch aan onze redactie bevestigd. "Ik geloof in de kracht van sociale media", benadrukt Lie nog. "Ik hoop echt dat deze actie iets teweegbrengt. In het verleden hebben ontwerpers via deze weg al eerder succesverhalen geboekt, er is dus wel een kans op slagen. Ondertussen overweeg ik toch steeds meer om gerechtelijke stappen te ondernemen, maar ik hoop dat het niet nodig zal blijken. Misschien nemen ze mij hierna eindelijk wel ernstig."

Reactie van Made.com

In een reactie in een mail aan onze redactie, ontkent MADE.COM nogmaals de feiten. "Het ontwerp dat verschijnt op de verpakking van het nieuwe cadeaulijn werd in mei 2017 getekend door een eigen ontwerper met behulp van computersoftware. De datum van de creatie van elk bestand werd vastgelegd. De inspiratie voor het ontwerp was een vereenvoudigde terrazzo, die op dit moment een zeer populaire trend is. Lie Dirkx was lid van het Benelux-klantenserviceteam. Ze diende ontwerpen in bij de Design Director van MADE voor overweging in juli 2017, maanden nadat het ontwerp voor de geschenkverpakking was afgerond. Dirkx nam ontslag als klantenservicemedewerker in september 2017", staat er te lezen.

 

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees