'3.000 euro minder per maand': In gesprek met een lokale handelaar in Gent (2)

'3.000 euro minder per maand': In gesprek met een lokale handelaar in Gent (2)

Foto: bst

Gent - "Hallo Bert. Mag ik u uitnodigen om eens over het circulatieplan te praten?" Een interview met een Gentse zelfstandige die 'door het circulatieplan' binnen enkele maanden de deuren sluit lokte vorige week veel reacties uit, zowel ontkennende als bevestigende. Deze zit in het laatste kamp.

"Wat u vooral vertelt en toont op sociale media. Dat is niet de werkelijkheid. Kom en ik zal je de feiten tonen." Een deel van de middenstand in Gent kampt sinds de start van het circulatieplan met lagere omzetcijfers. Dat gaf een enquête van Unizo Oost-Vlaanderen de voorbije week ook nog eens aan.

Iets meer dan de helft van de 144 handelaars die eraan deelnamen antwoordden "gedaald" op de vraag: "Welke invloed heeft het mobiliteitsplan (circulatieplan en parkeerplan) op uw omzet in het tweede en derde kwartaal tegenover dezelfde kwartalen vorig jaar?" Net geen vier op de tien zei geen verschil te voelen. Een op de tien ziet zijn omzet stijgen.

Bij de dalende groep zijn ook de twee zaakvoerders van Haar en Beauty Kapsalon Jay'z uit de Hoornstraat, een trendy zaak in een zijstraat van de Gentse Veldstraat. Ayhan Akkul en Jacqueline Van Den Neste zijn twee geboren Gentenaars die naar Lovendegem zijn uitgeweken maar al vijftien jaar hun zaak in centrum Gent uitbaten. 

Ze reageerden op een interview met de zaakvoerster van Jake, een winkel die binnenkort sluit en naar het circulatieplan wijst als reden. Ayhan en Jacqueline getuigen over een maandelijkse terugval in inkomsten van zo'n 3.000 euro. "Wij stijgen al vijftien jaar. Maar sinds april is het beginnen dalen. We hebben zo'n honderd bezoeken minder. Als dit doorgaat, zullen we iemand moeten ontslaan."

Hieronder een integrale weergave van het gesprek. De tekst werd enkel licht bewerkt uit leesgemak.

U wou ons spreken over het circulatieplan. Vertel.
"Wij zitten hier al vijftien jaar. Vijftien jaar lang zijn wij naar omhoog gegaan. Dat kan ik u zwart op wit bewijzen. In ons systeem zien we hoeveel we omzetten, hoeveel afrekeningen... Dag per dag, per maand... Wel, sinds april is dat gestabiliseerd. En daarna zijn we beginnen dalen. We hebben nu een honderdtal bezoeken per maand minder, zo'n vijf klanten per dag. Reken aan een gemiddelde van dertig euro per klant. Dat is 3.000 euro per maand dat wij minder hebben sinds het circulatieplan."

Dat ziet u zwart op wit in uw boekhouding? Niet dat ik u niet geloof, maar...
"Ja! Kom, ik kan het u tonen. We kunnen samen bij mijn boekhouder gaan. Die zei me meteen dat mijn cijfers gedaald zijn sinds het circulatieplan, maand op maand. In april is het gestabiliseerd en daarna is het naar beneden gegaan. Gisteren was onze aankoper hier nog. Die ziet ook globaal dat we minder producten aangekocht hebben. Hoe komt dat, denkt u?"

Ik weet het niet. Hoe komt dat?
"Ons volk van Gent komt nog altijd, gelukkig. We zitten hier al vijftien jaar. We hebben een heel klantenbestand uitgebouwd. Maar we mankeren de mensen van Drongen, Aalter, Deinze, Mariakerke... uit de randgemeenten. Die mensen komen niet meer naar Gent. 'Het spijt mij, ik kom alleen nog voor te kleuren en te knippen. Maar voor mijn wekelijkse brushing ga ik naar kapper Nancy achter mijn hoek. Want een brushing is maar een brushing.' Ze zeggen dat ons vlakaf. Die mensen mankeren wij."

Als u uw cijfers bekijkt, in welke periodes krijgt u dan minder klanten?
"In de weekends loopt het nog altijd goed. Zaterdag blijft een goede dag. Maar vrijdag niet. En dat was vroeger voor ons ook een goede dag. Pas op, niet dat wij vroeger geen dode momenten hadden. Uiteraard. Maar nu hebben we gewoon meer lange dode momenten, te veel. Kijk vandaag (een donderdag): we zijn al twee uur open en hebben nog bijna niemand gehad. Dat hadden we vroeger niet. Maar er loopt hier wel vijf man personeel rond, dat niets loopt te doen. Het is moeilijk voor ons."

Wat is het gevolg?
"Als die trend zich doorzet, dan gaan wij jammer genoeg iemand moeten ontslaan. 3.000 euro per maand, dat is één personeelslid. We willen het niet he, we hebben een goed team. Maar wij zijn geen Zara he, wij zijn kleine zelfstandigen. Wij hebben geen marge."

Is uw huur verhoogd? Dat speelt toch ook best vaak een rol.
"Neen, enkel geïndexeerd. En wij zijn ook niet afhankelijk van internet. We zijn actief op sociale media. We proberen ook klanten te lokken. We zijn positief ingesteld. We bestaan nu vijftien jaar. Elke bezoeker krijgt nu een cadeautje. We zijn er de hele tijd mee bezig."

Waarom komen uw klanten van buiten de stad niet meer, denkt u?
"Mensen van buiten de stad komen vooral in de week minder. Ze kijken op de moeite, zeggen ze ons. Mensen zijn gewoontedieren. Neem een klant van Mariakerke, die altijd naar ons kwam en parkeerde in de Kouter. 'Dat is mijn parking, ik ga niet naar die andere parkings. Maar als ik daar nu naar toe wil, moet ik helemaal rond. Ook als ik eruit wil.' Mensen zeggen niet, 'ah ik zal mij dan in Sint-Michiels zetten'. Neen, want ze willen in de Kouter staan. 'Die parking is te smal. Die is te donker. Daar draait het te veel. Neen, ik wil daar staan.' Dom, wet weten het. Maar een mens is zo. En wij kunnen hen niet veranderen."

Beschrijf zo een gesprek eens.
"Wat zeggen ze dan? 'Ik kom niet. Eeklo is een half uur verder rijden, maar daar kunnen ze staan.' Onderschat ook niet: veel vrouwen durven ook niet in een parking rijden. Van die chique madammekes, die met de veel te grote auto van hun man komen... Vroeger mochten ze op straat staan. Dat mag niet meer. Want je mag maar drie uur blijven staan. Ze doen het toch, zetten zich op straat en komen naar hier. Ze komen buiten, baf. Vijftig euro erbij. 'Dure coiffeur, hoor.' De volgende keer komen ze niet meer."

Drie uur parkeren op straat is niet lang genoeg?
"Voor ons niet neen. Een kleuring, dat duurt even. Of op zaterdag, dan zit hier veel volk, dan moeten ze soms wachten. Maar nu komen ze niet meer. Parking is het grootste probleem in Gent. Er is niet genoeg parking. Dat zeggen wij al drie, vier jaar. Ze hebben het probleem nu wat verlegd naar buiten Gent, maar dat lost niets op. De parkings hier staan nu leeg he. In de weekends zitten ze vol, maar in de week niet."

Dat is toch een voordeel, dan? Parking Kouter is toch nog altijd makkelijk bereikbaar?
"Alles is bereikbaar, ja. Maar via andere wegen. Maar je kan niet meer van de ene kant van 't stad naar de andere. Als de ring vol zit, kan je niet meer zeggen ik ga door 't stad van a naar b, want je kan niet. De stad blijft dus leeg. Ik denk niet dat een stad leeg moet zijn. Die moet zo veel mogelijk volk de stad in trekken."

'De stad is leeg', waarom zegt u dat? U zit hier toch op een druk punt, vlak naast de Veldstraat?
"De mensen zeggen dat, he. 't Stad is leeg. Er is geen volk in 't stad. Bedoel je dan qua verkeer? Ja. Maar ze hebben ons jaren gewoon gemaakt om met die auto tot bijna in de winkel te rijden. Natuurlijk, dat zal hem stabiliseren. Maar dat zal niet op één twee drie gaan. De jeugd gaat dat niet erg vinden. Maar mensen van onze leeftijd en ouder, onze klanten die wekelijks komen, die zie ik dat niet doen. Mensen vanaf veertig jaar.

Aan de situatie aan uw zaak hier is niet veel veranderd met het circulatieplan, toch?
"Neen, inderdaad niet. Maar voor het circulatieplan was het beter. Er is alleen maar verlies in dit verhaal voor ons. Nog zoiets: wij staan zelf al vijftien jaar elke dag in parking Center. We wonen in Lovendegem. Wij moeten dus nu ook weg uit Center, want nu moeten wij 's avonds de hele stad rond. De opties zijn: Sint-Michiels, maar dat is weer een stuk duurder. En zo verliezen wij twee keer. Ik hoor dat overal."

'Allez, weer een klagende middenstander', zal een van de reacties zijn. Wat zegt u tegen die mensen?
"Dat is ook de fout van middenstand zelf. Wij zagen, maar wij doen niets. Moest iedereen die al tegen mij komen zagen is, al eens een zwarte vlag buiten hangen of luidop zeggen dat ze inkomstenverlies hebben... Iedereen gaat het zien. Maar neen, het helpt toch niet. De zelfstandige klaagt graag, maar laat het gedijen. Iemand moet aan die kar trekken, maar niemand heeft daar tijd voor."

Oké, we zijn nu een half jaar ver in het circulatieplan. Ziet u het herstellen?
"Neen. Echt niet. De mensen verleggen zich. Ze zoeken andere zaken. Ze zeggen ons om nog een zaak te openen buiten Gent. Maar dat kost wel geld he. En gaat dat dan wel marcheren? Hadden we dit vijftien jaar geleden, we zouden nooit van ons leven hier gestart zijn. Dat zweer ik. Jamais. We zitten op een toplocatie, we betalen huur. Maar we zijn onbereikbaar."

Bent u tegen het principe van het circulatieplan?
"Neen, wij zijn pro-milieu. Hoe minder auto's, hoe gezonder. En er zijn te veel auto's he, punt. Maar onze schrik is uitgekomen. We horen alleen maar negativiteit. Wij waren er van in het begin al niet voor. Maar collega-zelfstandigen die zeer pro waren, en mij probeerden te overtuigen, dat zijn nu de grootste negativisten geworden. Zij voelen het. Wij informeren onze klanten, he. Parkeer u daar, kom langs daar. Maar neen, ze willen gewoon niet. Sommigen komen nog, maar een deel niet meer."

Wat wil u?
"Er moet een dialoog komen tussen de Stad en de middenstand. Die is er niet. En ze moeten stoppen met alles te verbloemen. We hebben dit gedaan, we hebben dat gedaan. We hangen lichtjes. We gaan 250.000 euro investeren in promotie... Oké, dat is allemaal goed. Maar of in de boom hier voor mijn zaak nu duizend lichtjes hangen of niet, als onze klanten niet tot hier komen dan mag je zoveel lichtjes hangen als je wilt. Ze verbloemen het veel te veel."

De Stad durft niet erkennen dat er problemen zijn?
"Voila. Dat is mooi gezegd. En wij hebben ook het gevoel dat de media aan de kant staan van de Stad Gent, van het stadsbestuur."

Waarom?
"Omdat ook de media alles verbloemt. Radio 2, VTM, de gazet... Alleen maar positieve reclame voor het circulatieplan. En in de media lezen we dan alleen maar dat het goed is en dat alles beter gaat. Iedereen is content, iedereen is blij. Maar niemand is blij. Ook de mensen die geen zaak hebben niet, die al die extra auto's moeten slikken. Oké, die moeten ergens buiten en binnen. Maar ze creëren een trechtereffect. En dan zou iedereen blij zijn. Uw filmpje bijvoorbeeld op Twitter, op een donderdag in de vakantie. De stad liep vol."

Inderdaad, ik toon gewoon wat ik zie op straat...
"Awel, ga nu eens filmen. Het was toen juist vakantie. Allez ja? Pas op, ik ben blij dat u komt luisteren naar ons verhaal. Sympathiek. Maar het lijkt wel alsof de media meelopen met het stadsbestuur. Alles wat ze zeggen wordt gepubliceerd. Nooit iets negatiefs."

Ik krijg nochtans vaak het verwijt dat 'de media' té negatief hebben bericht over het circulatieplan en zo de mensen buiten Gent schrik hebben aangejaagd. Wil u dat dan nog versterken?
"Neen. Wij proberen ook altijd het circulatieplan in het positieve te brengen. Aan mijn klanten zeg ik ook altijd: 'Ze moeten toch iets doen aan dat verkeer. Het kan toch niet dat Gent zo veel auto's moet slikken.' Maar ze moeten betere oplossingen vinden. Ze moeten volk trekken naar de stad."

Hoe dan?
"Het maakt ons niet uit wat ze doen. Willen ze een poutrel van een miljoen euro op de Korenmarkt zetten? Doe maar, het maakt mij niet uit. Zo lang wij daar maar geen last van hebben. Maar nu komt onze broodwinning in het gedrang."

Ja, maar wat moet er dan concreet gebeuren volgens u?
Volledig terugdraaien naar hoe het was moet niet. Maar het circulatieplan moet aangepast worden. De knips in Gent centrum, die mogen blijven. Ik begrijp dat ze minder auto's willen in de binnenstad. Maar de knips buiten de stad, de Bargiebrug en zo, wat heeft dat te maken met de binnenstad?"
"De borden die naar de parkings wijzen moeten beter. En er moet betere communicatie zijn. Die is nooit goed geweest. Wij wonen in Lovendegem en krijgen in onze bus reclame uit Eeklo en Deinze 'circulatieplan in Gent: kom naar ons shoppen'. We hebben gehoord dat ze de parkeertarieven ook wat gaan verminderen, de eerste drie uur toch. Hopelijk helpt dat wel."

Tot slot, wat is uw boodschap aan het Gentse stadsbestuur?
Het circulatieplan mag en moet bestaan. Maar het moet aangepast worden. We moeten niet meer met onze auto tot op de Korenmarkt kunnen rijden, zoals in de jaren '80. Maar we moeten terug makkelijker bereikbaar worden. Het moet betaalbaar zijn. En er moet goed gecommuniceerd worden, ook met ons.

Oké, bedankt voor het gesprek en proficiat met uw vijftiende verjaardag.

Lees meer over het circulatie- en mobiliteitsplan van Gent in het archief van De Gentenaar. Vier jaar nieuwsberichten, cijfers en interviews.

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio