Fit & Gezond

Elke dag warm en koud douchen, en zeven andere tips om een verkoudheid te voorkomen

Elke dag warm en koud douchen, en zeven andere tips om een verkoudheid te voorkomen

Foto: Shutterstock

Het is weer de periode van het jaar voor vervelende verkoudheden. Met deze tips geef je je immuunsysteem een boost en hou je je volgende verkoudheid misschien toch op afstand.

Als je goed zorg wil dragen voor je immuunsysteem, dan zal wat extra vitamine C niet volstaan. Wil je je echt zo goed mogelijk wapenen tegen een vervelende verkoudheid, dan zijn dit eenvoudige tips die je vanaf vandaag makkelijk kan toepassen.

1. Eet genoeg kleurrijke groenten en fruit 

Groenten als zoete aardappel, pompoen of rode biet zitten vol bètacaroteen die ons lichaam omzet in vitamine A. Die vitamine hebben we nodig om onze neus en longen te beschermen tegen infecties. Oranje en rode fruit zoals sinaasappelen, mango, abrikozen of meloen eet je best ook elke dag. 

2. Voeg look en ajuin aan gerechten toe 

Deze bolgewassen bevatten krachtige oliën die helpen om bacteriën en virale infecties te lijf te gaan. Ze hebben ook een gunstige werking op de darmflora door de groei van gezonde bacteriën te bevorderen. Echt wetenschappelijke studies die dit bewijzen zijn er weinig, maar omdat look en ajuin toch vooral gunstige effecten hebben op onze gezondheid, is het niet slecht er genoeg van te eten. 

3. Let extra op de vitamine C 

De heel krachtige vitamine C wordt al lang beschouwd als hét middel tegen verkoudheidskwaaltjes. Elke dag genoeg groenten en fruit eten zouden moeten volstaan om onze dosis vitamine C op peil te houden. Deze vitamine zit vooral in alle donkergroene groenten, kiwi en citrusvruchten. 

4. Geniet van elke straal zon en vergeet vitamine D niet 

Wie te weinig vitamine D binnenkrijgt, wordt vatbaarder voor infecties, vooral van de bovenste luchtwegen. Omdat we in de winter minder zon en licht zien, is het aangeraden extra vitamine D op te nemen via onze voeding. Zalm, makreel, champignons en eieren bevatten heel veel vitamine D. Ga geregeld ook naar buiten, het zorgt niet alleen voor extra vitamine D, beweging stimuleert de aanmaak van witte bloedcellen, en die zorgen ervoor dat we niet ziek worden. 

5. Ook haver en gerst zijn goed

Graanproducten als haver en gerst zijn rijk aan bèta-glucanen, die ons niet alleen een voldaan gevoel geven, maar ook ons immuunsysteem versterken. 

6. Verzorg je darmflora 

Wie geen goede darmflora heeft, zal zich niet gezond en fit voelen. 60% van onze immuunafweer ligt langs onze darmen. Probioten in yoghurt, kefir of bijvoorbeeld zuurkool zorgen voor een goede groei van gezonde bacteriën in ons darmstelsel. 

7. Hou je handen en smartphone proper 

Zit niet voortdurend met je handen aan je gezicht, was ze regelmatig en ga af en toe met een ontsmettingsdoekje over je laptop of smartphone. 

8. Neem elke dag een warme én koude douche 

Misschien de lastigste tip, maar je dagelijkse warme douche eindigen met een ijskoude (en dat om de twee à drie minuten herhalen), zou zorgen voor een extra aanmaak van witte bloedcellen. 

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees