Niet iedereen is fan van plannen zone 30 in Brussels gewest: “Beter investeren in degelijke wegen”

Niet iedereen is fan van plannen zone 30 in Brussels gewest: “Beter investeren in degelijke wegen”

Bij zone 30 zouden de remafstanden kleiner zijn, wat de overlevingskansen bij een ongeval serieus opkrikt. Foto: rdb

Brussel -

De invoering van een zone 30 in heel het Brusselse Gewest ligt volgende week op tafel in de Brusselse regering. Of het plan kans op slagen heeft, is maar de vraag. Niet iedereen is het idee genegen. “We zouden beter investeren in een degelijk wegennet.”

Van dertig kilometer per uur de snelheidsnorm in het hele gewest maken. Dat is het voorstel van staatssecretaris voor Verkeersveiligheid, Bianca Debaets (CD&V) en minister van Mobiliteit, Pascal Smet (SP.A). Ze werkten aan een plan dat volgende week zal besproken worden binnen de Brusselse regering. Dat lieten beide politici gisteren optekenen in De Morgen. Vorig jaar nog kwamen de partijen Ecolo en Groen al met het idee op de proppen en dat is dus blijkbaar blijven hangen.

Hogere overlevingskansen

Zeker omdat uit statistieken ook blijkt dat de remafstand bij 30 kilometer per uur tussen de 4,5 en 6,75 meter bedraagt. Bij een snelheid van 50 kilometer per uur is dat al 12,5 tot 18,75 meter. De overlevingskansen bij een ongeval liggen dus veel hoger.

Maar het idee van een algemene zone 30 valt niet overal in goede aarde. Nochtans is volgens het kabinet Debaets zowat 60 procent van het Brusselse wegennet al een zone 30. Het zou trouwens ook vooral gaan om de lokale wegen en niet noodzakelijk de gewestwegen of tunnels. “Maar dit is voor mij gewoon een slogan”, reageert Françoise Schepmans (MR), burgemeester van Molenbeek. “Een grote zone dertig zou de verkeersstroom niet ten goede komen. We zouden beter investeren in een beter wegennet.”

Ook haar collega Philippe Pivin (MR) uit Koekelberg is het idee niet genegen. Hij lag eerder ook al dwars bij de invoering van een trajectcontrole in de Leopold II-tunnel. Uiteindelijk zijn het trouwens nog altijd de lokale besturen die hun goedkeuring moeten geven over een snelheidsaanpassing op de lokale wegen. Ze kunnen daar zelfs subsidies voor krijgen. “Uiteraard zal er moeten overlegd worden”, klinkt het op het kabinet Debaets. “Maar uiteindelijk zouden we een zone 30 wel kunnen opleggen. Dat hebben we ooit in Sint-Joost-ten-Node al eens moeten doen. Maar dat is hier zeker niet onze bedoeling.”

“Moeilijk overal agenten zetten”

Het schoentje wringt vooral in de handhaving van de snelheidsbeperking. De flitscontroles zijn immers een bevoegdheid van de gemeenten. Toch zijn er ook voorstanders. “Bij ons is dertig kilometer per uur bijvoorbeeld al jaren de norm op enkele gewestwegen na”, zegt burgemeester Hervé Doyen (cdH). “We kunnen uiteraard moeilijk overal agenten zetten om te controleren. Maar het is een kwestie van discipline en een ontradingseffect.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees