44 dagen spoorde Kenny naar het werk. Hij verzamelde 1.011 minuten vertraging en schakelt nu met spijt in het hart over op de auto

44 dagen spoorde Kenny naar het werk. Hij verzamelde 1.011 minuten vertraging en schakelt nu met spijt in het hart over op de auto

Foto: Facebook

Toen Kenny Vermeulen in de zomer besloot zijn vertragingen met de trein bij te houden, en later dat hij zou doorgaan tot hij 1.000 minuten vertraging verzameld had, verwachtte hij niet dat het al op 44 dagen tijd zou gebeuren. Hij zegt nu met spijt in het hart over te schakelen op de wagen, want “ik kan eigenlijk nooit op de trein rekenen.”

Het begon allemaal als één van Kenny’s intussen beruchte projectjes op sociale media. “Dagelijkse foto van mijn NMBS vertraging”, luidde het op Facebook. Hij bedacht er ook meteen een gepaste hashtag bij: #GeenZiNMBS was geboren.

“Ik had gehoopt dat het niet zo’n vaart zou lopen”, vertelt Kenny wanneer we hem vragen of hij verwacht had zo snel al aan zijn 1.000 minuten te komen. “Je weet natuurlijk dat er altijd iets kan mislopen in het openbaar vervoer, maar ik ben er eigenlijk een grote fan van. Het heeft zoveel voordelen, je kan lezen, werken,...”

“Het probleem is alleen dat je er niet op kan rekenen. Een vriend van mij vergeleek het met een steak bestellen op restaurant, maar dan in de wetenschap dat je steak in 95 procent van de gevallen lauw zal zijn. Zo is het ook met de NMBS.” Het aantal treinritten waarin Kenny geen vertraging opliep, zijn dan ook op twee handen te tellen.

Kenny geeft grif toe dat hij zelf natuurlijk ook enige verantwoordelijkheid draagt voor het feit dat een enkele rit richting zijn kantoor in Watermael-Bosvoorde zo’n 2,5 uur duurt. “Ik ben ook heel ver van mijn werk gaan wonen. Ik neem ’s ochtends de trein van Gent-Dampoort naar Gent-Sint-Pieters om daar over te stappen op de trein naar Brussel. Die rit van Dampoort naar Sint-Pieters duurt maar acht minuten, maar soms heeft die eerste trein al 10 minuten vertraging. En dan begint het op te tellen natuurlijk.”

Omdat het nauwelijks nog werkbaar is voor Kenny, vroeg hij nu een bedrijfswagen aan. “Zeer hard tegen mijn zin, maar ik win gewoon een uur. Al zou het natuurlijk wel kunnen dat ik dat uur in de file doorbreng, maar dan zit je toch in het comfort van je eigen wagen. Alleen mijn ritueel van ’s ochtends sociale media en de kranten lezen, zal nu moeten veranderen naar podcasts en de radionieuwsberichten beluisteren.”

Dat reizigersorganisatie TreinTramBus onlangs bekendmaakte dat de stiptheidscijfers die de NMBS publiceerde, niet helemaal stroken met de werkelijkheid, was geen verrassing voor Kenny. Hijzelf maakt ook steevast gebruik van een trein die aan het begin van zijn rit vaak veel vertraging oploopt, maar die wel doorrijdt tot Eupen en op dat laatste stuk veel goedmaakt. De NMBS mat de vertraging enkel tussen begin- en eindstation, waardoor alles er niet iets mooier uitzag in hun statistieken.

“Het loopt ook steevast op dezelfde plaats mis”, vertelt hij ons. “Alles gaat meestal goed tot Brussel-Zuid, om dan stapvoets door te rijden naar Brussel-Centraal. Maar ja, het is natuurlijk niet zo makkelijk om zomaar wat sporen bij te leggen. Ik weet ook niet hoe ik het probleem zou oplossen.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees