Consumenten boos op supermarkt: “Waarom moslimfamilie in kerstreclame steken als je geen halal verkoopt?”

Consumenten boos op supermarkt: “Waarom moslimfamilie in kerstreclame steken als je geen halal verkoopt?”

Een reclamecampagne van de Britse supermarktketen Tesco heeft heel wat ophef veroorzaakt met een kerstfilmpje. Daarin is te zien hoe verschillende families een Kerstmis vieren met de traditionele gebakken kalkoen. Ook een islamitische familie viert mee, onder het motto “Iedereen is welkom”. Maar daar reageren klanten woedend op, want de supermarktketen blijkt heel wat minder “inclusief” te denken dan ze doen uitschijnen.

“Iedereen is welkom? Maar jullie verkopen wel geen halal vlees!” reageren heel wat boze mensen op sociale media. Zij vinden de campagne misleidend en hekelen de misser van de supermarktketen. “Is het niet net een punt voor een ‘verwelkomende campagne’ dat je dan ook wel degelijk rekening houdt met de mensen uit jullie filmpje in jullie verkoop? Anders zijn jullie gewoon hypocriet bezig.”

Nu de campagne viraal gaat, vragen heel wat mensen zich ook af waarom er überhaupt een moslimfamilie is toegevoegd in de video. “Zij vieren geen Kerst, hé. Dat hoeft ook helemaal niet. Ze mogen hun eigen feestdagen volgen, je hoeft die van ons niet op te dringen”, reageert een Twitteraar. Volgens hen werkt deze video alleen maar polariserend in plaats van verbindend.

Een woordvoerder reageerde aan The Independent. “Iedereen is welkom bij Tesco tijdens Kerstmis. We zijn heel trots dat we dat kunnen vieren op de verschillende manieren waarop onze klanten samenkomen in het feestseizoen.” Over het feit dat hun vlees niet halal is, willen ze niet verder uitweiden.

Corrigeer

RECENT NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees