Proximus stuurt huurders van vaste telefoontoestellen brief bij factuur

Proximus stuurt huurders van vaste telefoontoestellen brief bij factuur

Foto: BELGA

Proximus zal de 150.000 klanten die al jaren een vast telefoontoestel huren een brief sturen. Dat maakte het telecombedrijf dinsdag bekend in het Radio 2-programma ‘De Inspecteur’. In de brief, die bij de volgende factuur zal zitten, vertelt Proximus hoe klanten die huur kosteloos kunnen opzeggen. Wie dat doet, zal bovendien zijn vast toestel mogen houden. Een financiële compensatie voorziet het telecombedrijf niet.

Het verhuren van telefoons kwam eerder al aan bod bij ‘De Inspecteur’. Sommige klanten van Proximus betalen nog huur voor oude toestellen, die ze soms zelfs niet meer gebruiken.

Proximus zal die klanten bij de factuur van december een brief sturen, zo belooft het bedrijf. Het is wel aan de klant zelf om contact op te nemen met het telecombedrijf (telefonisch of via de website) om de huur stop te zetten. Klanten kunnen vanaf nu terecht op 0800-22 850 of op proximus.be/telefoonverhuur.

Een financiële compensatie als geste voor al die klanten ziet Proximus niet zitten. Proximus-woordvoerder Nele Van Malderen vergelijkt het met de huur van een huis. “Iemand die al veertig jaar een huis huurt, heeft dat misschien op de duur ook al terugbetaald. Sommigen huren bewust, omdat er ook een service aan die huur verbonden is. Als het toestel stuk is, kunnen ze het meteen omruilen bijvoorbeeld.”

SP.A-parlementslid Rob Beenders is ontgoocheld dat er geen financiële compensatie komt. “Klanten die hun telefoontoestel al lang hebben afbetaald nog langer een huur laten betalen is oneerlijk. Op deze manier ziet Proximus, een overheidsbedrijf, klanten als melkkoeien en dat kan niet de bedoeling zijn.” SP.A vraagt dat de bevoegde ministers bijsturen en ervoor zorgen dat de getroffen klanten hun te veel betaalde huur teruggestort krijgen.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees