Mysterie rond vermiste duikboot groeit: ongewoon geluid waargenomen

Mysterie rond vermiste duikboot groeit: ongewoon geluid waargenomen

Foto: AFP

In de zoektocht naar de al meer dan een week verdwenen Argentijnse duikboot volgen de reddingsteams nu een nieuw spoor. Het Argentijnse leger zegt dat een paar uur na het laatste radiocontact van de ARA San Juan er een “hydroakoestische anomalie” geregistreerd werd in de omgeving.

De woordvoerder wilde niet vertellen of het ongewone geluid zou kunnen duiden op een explosie of een ander noodgeval aan boord van de onderzeeër.

Argentinië zou pas nu door een instituut van de Verenigde Staten hierover geïnformeerd zijn, klinkt het. Zoekteams zijn inmiddels aan het werk op deze plaats in de Zuid-Atlantische Oceaan.

Valse sporen

Ondanks de inzet van veertien schepen en tien vliegtuigen uit meerdere landen zijn tot dusver alle aanwijzingen over de locatie van de ARA San Juan valse sporen gebleken. De boot met 44 bemanningsleden had een laatste radiocontact op 15 november.

De zuurstofreserves aan boord van de duikboot zijn maar voldoende voor zeven dagen, als hij niet kan stijgen naar de oppervlakte en via de snuiver verse zuurstof kan opnemen. Niemand weet of dat gebeurd is. “Op de zevende dag van de zoektocht zijn we in een kritieke fase beland”, zei de woordvoerder woensdag nog.

De kapitein van de duikboot had bij het laatste radiocontact op 15 november gemeld dat de batterijen waren stilgevallen. Dat euvel kon echter verholpen worden, klinkt het bij de marine. De krant La Nación schreef onder aanhaling van een bron bij de marine dat er zich een kortsluiting aan boord had voorgedaan, toen water door de hoge zee via de snuiver in de duikboot was terechtgekomen. Die snuiver wordt gebruikt om lucht aan te zuigen voor de dieselmotoren en uitlaatgassen af te voeren.

Oproepen

Afgelopen zaterdag rees ook al hoop toen een satellietbedrijf maar liefst zeven oproepen binnenkreeg via een satelliettelefoon. Die bleek later tevergeefs. De oproepen konden niet beantwoord worden omdat het signaal te zwak was en door het stormachtige weer, met golven die tot zeven meter hoog komen, was het zo goed als onmogelijk om een stabiele verbinding te maken. De Argentijnse zeemacht liet de oproepen door een gespecialiseerd bedrijf traceren maar liet weten dat die eerste signalen niet van de onderzeeër zouden komen. “We hebben de analyse van de signalen gekregen en daaruit blijkt dat de oproepen niet overeenkomen met de satelliettelefoon van de onderzeeër”, zo liet de woordvoerder van de Marine weten. “We hebben dus nog altijd geen enkel contact gelegd.”

Lot van de bemanning

Sinds het nieuws van de verdwijning is Argentinië in de ban van het mysterie. Waar is de duikboot naar toe, maar vooral: wat is het lot van de 44 bemanningsleden aan boord van de in Duitsland gebouwde onderzeeër?

In het beste geval is het schip helemaal niet verdwenen, maar zijn er enkel technische problemen waardoor communicatie onmogelijk is geworden. Een defect toestel dat het onmogelijk maakt om een goede satellietverbinding te maken, bijvoorbeeld. Misschien als gevolg van een brand of overstroming. In deze situatie kan de onderzeeër nog altijd navigeren en is het wel degelijk onderweg naar de eindbestemming, de duikbootbasis in Mar del Plata, 400 kilometer ten zuiden van Buenos Aires.

Maar er kan natuurlijk ook meer aan de hand zijn. Als er een explosie aan boord is geweest en er is brand ontstaan, kan dat catastrofale gevolgen hebben voor de bemanning. Misschien drijft het schip dan ergens aan de oppervlakte, en is het enkel de ruwe zee die het voorlopig onmogelijk maakt een teken van leven op te vangen. “Als ARA San Juan ergens aan de oppervlakte zweeft en de bemanning erin slaagt de storm te doorstaan, hebben ze genoeg drinkbaar water en voedsel voor ongeveer 25 dagen”, zegt een Argentijnse marinier. In het slechtste geval is het schip gezonken.

De ARA San Juan, een duikboot van het type TR 1700, werd in het Duitse Emden gebouwd en in 1985 aan de Argentijnse marine afgeleverd.

Corrigeer

NIET TE MISSEN

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees