Fit & Gezond

Deze studie over suiker had nooit mogen verschijnen, maar werd toch ontdekt

Deze studie over suiker had nooit mogen verschijnen, maar werd toch ontdekt

Wetenschappers vonden al in 1965 een link tussen suiker, hartziekten en mogelijk zelfs kanker. Maar die studie mocht nooit verschijnen omdat ze betaald was met het geld van de handelsorganisatie Sugar Research Foundation, die op andere conclusies gerekend had.

‘Project 259’ heette de geheimzinnige studie die wetenschappers uitvoerden in 1965. Hun onderzoek werd besteld en betaald door de Sugar Research Foundation, waar men wellicht hoopte te kunnen aantonen dat een suikerrijk dieet geen gezondheidsrisico’s met zich meebracht. Maar de wetenschappers vonden een verband tussen een hoge consumptie van sucrose en hartziekten en aanwijzingen dat er mogelijk een verband was tussen sucrose en blaaskanker. De studie is nooit gepubliceerd. Wél verscheen er in 1967 een studie in de New England Journal of Medicine die vet aanwees als de grote schuldige voor hart- en vaatziekten, ook betaald door de Sugar resarch Foundation.

Plots geen geld meer

De oorspronkelijke studie werd ontdekt door professor Christin Kearns, verbonden aan de Universiteit van Californië, die de briefwisseling bestudeerde tussen wetenschappers en de Sugar Research Foundation in de periode van 1959 en 1971. Uit die briefwisseling bleek onder meer dat het onderzoek vijftien maanden lang betaald werd, maar dan werd stopgezet, mogelijk omdat de resultaten zoals gehoopt waren. In het wetenschappelijke tijdschrift PLOS Biologypubliceert Kearns deze week een historische reconstructie van hoe het onderzoek nooit in de openbaarheid geraakte. Volgens haar had een publicatie van de studie al veel eerder kunnen signaleren dat 1) sucrose een groter risico op coronaire hartziekten met zich meebrengt dan zetmeel en 2) de link tussen sucrose en kanker nader onderzoek verdiende.

Zoals de tabaksindustrie

Waarom het onderzoek nooit gepubliceerd werd, blijft onduidelijk: “Het enige dat we zeker weten is dat de stekker eruit getrokken werd en dat er nooit iets over verschenen is”, zegt Stanton Glantz, co-auteur van Kearns, aan CNN. “We weten niet of de onderzoeker geprobeerd heeft om te publiceren en of er een overeenkomst was met de suikerindustrie waardoor hij niet mocht publiceren”, zegt hij. Wel trekt hij de vergelijking met de tabaksindustrie, die in het verleden ook onderzoeken sponsorde die de schadelijke effecten van roken minimaliseerden.

De Sugar Research Foundation, die vandaag de Sugar Association heet, heeft ondertussen ook gereageerd op de nieuwe publicatie. “De studie werd beëindigd omdat ze al te veel had gekost en omdat ze veel te laat was, waardoor er ondertussen een interne herstructurering was gebeurd”, laat ze weten aan de Amerikaanse zender CNN.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees