F1 onthult nieuw logo: “Dit is de toekomst”

F1 onthult nieuw logo: “Dit is de toekomst”

Het nieuwe F1-logo tijdens de podiumceremonie na de GP van Abu Dhabi Foto: F1 - Twitter

De bazen van de Formule 1 hebben in Abu Dhabi een nieuw logo voorgesteld en ze hebben meteen toegelicht waarom het nodig was om het oude te vervangen.

Kort na de podiumceremonie werd het nieuwe logo van de F1 voorgesteld. Het nieuwe logo heeft een simpeler design en zal dus vanaf 2018 zijn voorganger na 23 jaar aflossen.

Commercieel directeur Sean Bratches legt uit dat het huidige logo zich veel beter laat gebruiken op de digitale platformen en op de toekomstige merchandising. Hij vertelt ook dat de F1 niet kon achterblijven nadat andere merken met wereldwijde bekendheid, zoals bijvoorbeeld Coca-Cola, hun logo vereenvoudigen met het oog op de digitale markt.

Het hoofd van de marketing, Ellie Norman, legt uit dat het logo gebaseerd is op twee racende auto’s op weg naar de finish.

“We haalden de inspiratie uit het lage profiel dat een racewagen heeft,” aldus Norman. “Twee wagens rijden over de finish. Het is ongelooflijk gedurfd en simpel en de mogelijkheden op de digitale markt zijn veel groter met dit logo.”

Het vorige logo dankte zijn iconische status aan het feit dat er een verborgen “1” stond tussen de zwarte F en het rode gedeelte. Volgens Bratches was dat te subtiel voor de meeste fans.

“Het vorige logo heeft het de voorbije 23 jaar ongelooflijk goed gedaan,” aldus Bratches. “Als je echter kijkt wat onze visie is en waar we heen willen met de F1 dan komt die verborgen ‘1’ niet genoeg tot zijn recht op een digitaal medium.”

“Moest ik een enquête houden met de mensen die ik al tegengekomen ben sinds ik hier aangekomen ben, dan zou ik moeten vaststellen dat de meeste na al die jaren niet wisten dat er iets verborgen zat tussen het zwarte en het rode deel van het logo.”

“We wilden het nu duidelijk en simpel houden, dat is het belangrijkste op digitaal vlak,” besluit Bratches.

Met het nieuwe logo drukken de nieuwe eigenaars nog harder hun stempel op de sport. Bij de start van het seizoen in 2018 in Australië wil Liberty Media de F1 als het ware herlanceren. De veranderingen zullen vooral te voelen zijn op het in beeld brengen van de races en de mogelijkheden die u als kijker zal hebben. Alvast iets om naar uit te kijken dus.

Meer F1-nieuws op F1journaal.be:

Corrigeer