Mode

Modelabels maken zich op voor het Meghan-effect

Modelabels maken zich op voor het Meghan-effect

Foto: AFP

Met Meghan Markle krijgt het Britse koningshuis er opnieuw een stijlvol lid bij en dat is vooral goed nieuws voor de modelabels waar ze gaat shoppen. Net zoals bij Kate Middleton willen Britse vrouwen zich maar al te graag kleden zoals haar.

Draagt Kate Middleton een outfit die betaalbaar is voor de gemiddelde Britse vrouw? Dan kunt u er zeker van zijn dat het item binnen 24 uur is uitverkocht. Hetzelfde geldt voor de kleding van haar kinderen, prins George en prinses Charlotte. En met Meghan Markle komt daar nu nog een stijlvoorbeeld bij.

Naast de ring aan haar vinger, trok immers ook de outfit van de verloofde van prins Harry maandag heel wat aandacht. De vrouwelijke helft van de Britse bevolking ging meteen op zoek naar de kledingstukken en wie dat alsnog van plan was, is te laat: de drie items zijn 24 uur later zo goed als overal uitverkocht.

Modelabels maken zich op voor het Meghan-effect
Foto: REUTERS
Modelabels maken zich op voor het Meghan-effect
Foto: AP

Jammer voor de Britse economie, koos Markle geen ontwerpen van Britse bodem. Haar witte mantel is van het Canadese label Line (prijskaartje ongeveer 525 euro), en het groene mouwloze jurkje (Parosh, ongeveer 400 euro) en nudekleurige pumps (Aquazzura, ongeveer 470 euro) zijn van Italiaanse makelij.

Overigens is het niet de eerste keer dat de outfitkeuze van Markle wordt geïmiteerd. Toen ze in september voor het eerst aan de zijde van haar prins verscheen bij de Invictus Games in Toronto, was de zonnebril die ze droeg in een mum van tijd uitverkocht. Het bedrijf onthulde dat hun verkoop met duizend procent is gestegen, sinds Markle met de zonnebril werd gefotografeerd.

Over en uit

Die sterke start is volgens Harper’s Bazaar genoeg om te besluiten dat Harry’s verloofde een nog groter effect op de Britse mode-industrie kan hebben dan Kate, die ervoor zorgde dat modelabels zoals Whistles en Reiss plots een groot publiek aanspraken. Maar niet elk modelabel is gebaat met de koninklijke aandacht.

Modelabels maken zich op voor het Meghan-effect
Foto: AFP

Kate’s blauwe verlovingsjurk zette destijds in 2010 ook het modelabel Issa op de kaart, maar ontwerpster Daniella Helayel vertelde eerder dit jaar dat het succes van de jurk uiteindelijk heeft geleid tot de sluiting van het bedrijf.

Om aan de grote vraag te voldoen, moest ze immers snel op zoek naar investeerders en gaf ze 51 procent van haar aandelen op. De aanstelling van een nieuwe ceo leidde ertoe dat Helayel een jaar later zelf het bedrijf verliet. En twee jaar later was het over en uit voor Issa.

‘Ik had een fantastisch bedrijf, dat ik zelf heb opgebouwd op tien jaar tijd. Het was hartverscheurend om het ten onder zien gaan aan het succes’, vertelde Helayel aan Elle. Intussen heeft ze wel een nieuw label opgericht, en is de verlovingsjurk van Middleton, mits kleine aanpassingen, nog steeds te koop.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees