‘Tabula Rasa’ kent explosief einde na zenuwslopende afleveringen

‘Tabula Rasa’ kent explosief einde na zenuwslopende afleveringen

Tabula Rasa deed televisiekijkend Vlaanderen negen afleveringen lang nagelbijtend voor de buis zitten. In de intrigerende reeks op één ontwikkelde zich een kluwen van spanning, intrige en mysterie. Niets bleek te zijn wat het leek, in de serie die al snel een trouwe schare fans bijeen wist te krijgen. De liefhebbers speculeerden maar al te graag over de afloop van de laatste aflevering, met heel wat wilde theorieën tot gevolg. Nu weten we eindelijk hoe het verhaal rond Mie D’Haeze (gespeeld door Veerle Baetens) echt afloopt. Wij spraken met de scenariste over het turbulente einde van de reeks.

SPOILER ALERT. Heb je de aflevering van zondagavond nog niet gezien? Dan kan je beter niet verder lezen.

Negen afleveringen lang keken we toe hoe Mie D’Haeze vanuit de psychiatrie stukje bij beetje haar eigen geheugen kon reconstrueren. We zagen hoe ze besefte dat haar dochtertje slechts een hersenspinsel was, aangezien het meisje overleed in een groot auto-ongeluk enkele maanden geleden. Eén ding kon ze zich maar niet herinneren: wat is er gebeurd met Thomas De Geest, de dronken man die haar wagen aanreed. Aflevering na aflevering werd Mie (samen met haar fans) wantrouwiger ten opzichte van iedereen in haar omgeving. Terecht, zo bleek. De reeks kende een explosief einde met plottwists die nog lang voer voor discussies onder fans zullen zijn.

Toewerken naar de apotheose: zo kwam het scenario tot stand

“Vijf jaar geleden kwam Veerle Baetens bij ons aankloppen, omdat ze graag mee wou schrijven aan een nieuwe fictiereeks”, zo vertelt showrunner en scenariste Malin-Sarah Gozin aan Nieuwsblad.be. “Veerle zelf wilde graag de piste van een getormenteerd vrouwelijk hoofdpersonage volgen, ikzelf was enorm geïnteresseerd in allerlei vormen van geheugenverlies. We bundelden onze interesses om een scenario op te bouwen. Als een ajuin, laag per laag.”

“De eerste laag bestond uit de plottwist rond Romy. We besloten dat Mies dochtertje niet echt meer zou leven. Alleen in haar hoofd, alleen in haar inbeelding. We keken als huiswerk naar films als ‘Memento’, ‘El Orfanato’, ‘The Others’ legt Gozin uit. “Maar meteen beseften we ook dat dit niet het einde van onze spanningsboog mocht zijn. Dus gingen we op zoek naar een tweede laag. Waarom was Romy er niet? Omdat ze stierf in een auto-ongeluk. Daarvoor hadden we Thomas De Geest nodig.”

Maar het einde dat televisiekijkend Vlaanderen te zien kreeg, draaide slechts gedeeltelijk rond de chauffeur die achter het stuur zat tijdens het ongeval van Mie. “Onze laatste zet moest het verhaal de ultieme wending geven”, aldus Gozin. “Wat als er de hele tijd nog iemand anders was, die als poppenspeler de touwtjes van de andere personages wist te bewerken?”

Niet zomaar iemand, maar de vrouw aan wie Mie alles had toevertrouwd, bleek de katalysator van haar ongeluk te zijn. Haar “psychiater” was de befaamde ‘V(éronique)’, de minnares van Benoît. En die had slechts één doel: Tabula Rasa. De Latijnse uitdrukking staat voor “een onbeschreven blad”, of vrij vertaald: “beginnen met een schone lei”. De titel van de één-reeks bleek ook het doel van de dader te zijn. Véronique richtte al haar pijlen op haar grote rivale: Mie. Om opnieuw te kunnen beginnen met Benoît, met een schone lei.

“Geweldige scenarioschrijvers verborgen onder de Vlamingen”

Zo zat het dus. Niet Thomas De Geest, maar “dr. Mommaerts” was de boosdoener in het verhaal. Ook niet Rita, Benoît, Wolkers of Nikki dus, al hadden heel wat fans daarover al druk gespeculeerd.

LEES OOK.Spanning loopt op wanneer het einde van ‘Tabula Rasa’ nadert: dit zijn de wildste theorieën

“Het heeft mij echt heel veel plezier gedaan om die wilde theorieën te lezen”, reageert scenariste Gozin. “Ik vind het heerlijk om te zien hoe Tabula Rasa de verbeelding, creativiteit en humor bij heel veel fans naar boven heeft gebracht. “We doen dat heel bewust natuurlijk. Juiste zaadjes planten voor het einde, maar ook foute zaadjes oogsten, zodat de kijkers op het verkeerde spoor worden gezet. Sommige mensen hebben die ook effectief gevonden. Anderen speculeerden er wild op los, maar ook in hun theorieën zat zoveel potentieel”, aldus Gozin.

Enkele theorieën van fans zijn haar nog steeds bijgebleven. “Een interessante piste was dat Mie en Thomas De Geest elkaar inderdaad al in een vorig leven waren tegengekomen. Dat Rita de poppenspeelster was, omdat ze liever Benoît als haar schoonzoon zag. Of wat als Thomas De Geest of Wolkers inderdaad ook niet echt bestonden? Dat had ook heel veel mogelijkheden gecreëerd”, bedenkt Gozin. “Eén idee van op Twitter vond ik echt grappig. Dat Vronsky een relatie zou gehad hebben met Benoît, waarna hij hun huis in brand had gestoken. Daar hadden ze echt goede argumenten voor met verwijzingen naar zijn gedoofde sigaret, naar de gloeilamp die sprong. Ik heb vaak gedacht: er zitten echt heel wat geweldige scenarioschrijvers verborgen onder de Vlamingen.”

Afgesloten hoofdstuk!?

Op het einde van de aflevering is te zien hoe Mie en Benoît opnieuw bij elkaar komen. “Ook zij beginnen eigenlijk met een tabula rasa nu. Een nieuw begin”, zo beaamt Gozin. Wanneer Mie en Benoît elkaar in de hal van de psychiatrie tegemoet gaan, besluiten ze een bloem te gaan leggen op het graf van hun overleden kind. Eindelijk. Sereen en vol berusting wandelen ze naar buiten, terwijl het beeld overgaat naar de – overigens prachtig gestileerde – aftiteling.

(Lees verder onder deze foto.)

‘Tabula Rasa’ kent explosief einde na zenuwslopende afleveringen

“Het verhaal van Mie is afgerond. Als scenarist moet je jouw personages die rust ook gunnen”, vindt Gozin. “Ik geloof heel sterk in reeksen die één verhaal afwerken. Voorlopig hebben we nog geen plannen voor een nieuwe reeks, maar als die er zou komen, dan zouden we vooral het genre opnieuw willen laten leven. Vanuit nieuwe perspectieven, of vanuit verhalen die nog niet verteld zijn.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees