Glasbedrijven Meyvaert en Haerens niet welkom in Gentbrugge

Glasbedrijven Meyvaert en Haerens niet welkom in Gentbrugge

Marc Van den Dorpe is voorzitter van een vzw die de belangen behartigt van bedrijven op de Arbedsite in Gentbrugge: “Er zijn hier nu al veel te weinig parkeerplaatsen.” Foto: DVH

Gentbrugge / Gent -

Het ziet er niet naar uit dat de glasbedrijven Meyvaert en Haerens snel verhuizen naar het bedrijventerrein op de Trefil-Arbedsit . De stedenbouwkundige vergunning werd geweigerd na beroep van het bedrijvenpark zelf. Reden: een gebrek aan parkeerplaatsen.

De prestigieuze glasbedrijven Meyvaert en Haerens mogen voorlopig niet verhuizen naar het bedrijventerrein aan de Kerkstraat in Gentbrugge. De bouwvergunning is afgewezen door de Provincie Oost-Vlaanderen na beroep van het bedrijvenpark zelf. Het terrein kampt met een parkeerprobleem en de komst van de glasbedrijven zou dat alleen maar verergeren.

“Meyvaert-Haerens zou hier 5 miljoen euro investeren zonder één enkele parkeerplaats”, zegt Marc Van den Dorpe, voorzitter van de Gentbrugge II, een vzw waarin de zes bedrijven van het bedrijvenpark zich hebben verenigd. “Wij vinden dat niet logisch. Het is perfect mogelijk dat geen enkele werknemer een parkeerplaats vindt op het bedrijventerrein.”

Politiek geladen

De weigering is niet alleen een domper voor de glasbedrijven, maar ook voor het stadsbestuur. De relocatie van vooral ­Meyvaert, dat nu nog aan Dok Noord huist, is een politiek geladen dossier. Vorig jaar bracht De Gentenaar het nieuws dat de bewuste grond eigenlijk aan het ontwerperscollectief Timelab was beloofd. Uiteindelijk besliste het college van burgemeester en schepenen om toch voor ­Meyvaert-Haerens te kiezen omwille van economische redenen. Dat veroorzaakte niet alleen veel onrust op het bedrijventerrein maar ook bij buurtbewoners die vreesden voor de gevolgen voor milieu en mobiliteit.

De bouw van de hallen voor Meyvaert en Haerens gaat ten koste van 5 hectare rietland en in het bouwdossier worden de bouw­lijnen niet gerespecteerd. Maar vooral het gebrek aan parkeerplaatsen is problematisch. Op het terrein staat een parkeertoren met 280 plaatsen voor 468 werknemers die met de wagen komen, klanten en leveranciers niet meegerekend. “Veel te weinig”, aldus Marc Van den Dorpe. “Er wordt geparkeerd volgens het principe first come, first served. Wie geen plaats heeft, moet wildparkeren. We klagen al twee jaar over het gebrek aan parkeerplaatsen, zonder resultaat. We hopen dat de Stad nu wél luistert.”

Wereldspeler

De Stad houdt vol dat er voldoende parkeerplaatsen zijn en trekt naar de Raad van Vergunningenbetwistingen. “We vinden nog altijd dat Meyvaert-Haerens perfect voldoet aan het profiel van de site. We gaan in gesprek met de bedrijven”, zegt schepen van Ruimtelijke Planning Sven Taeldeman (SP.A).

Meyvaert moet verhuizen omdat het contract aan Dok-Noord afloopt. Daarbij wil het samengaan met Haerens, dat nu een stek heeft op de Koopvaardijlaan.

Meyvaert is wereldtop op het vlak van museumvitrines. Het bedrijf leverde aan onder meer het Musée Rodin in Parijs, het Metropolitan in New York en recent nog aan het Louvre Abu Dhabi, waarvoor het bedrijf meer dan honderd kasten en sokkels mocht leveren. Maar in eigen stad wil het dus minder goed lukken. “We zijn een beetje het slachtoffer van een geschil tussen de Stad en het bedrijventerrein”, zegt CEO Steven De Tollenaere. “We sluiten niet uit dat we naar een alternatieve locatie op zoek gaan, al willen we het liefst zo dicht mogelijk bij de stad blijven.”

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio