Nooit eerder minder verkeersdoden (alleen in Antwerpen forse stijging)

Nooit eerder minder verkeersdoden (alleen in Antwerpen forse stijging)

Foto: TOM PALMAERS

Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute is het aantal doden op onze wegen gevoelig gedaald in de eerste negen maanden van dit jaar: 11 procent minder vergeleken met dezelfde periode in 2016. Nooit eerder vielen er minder verkeersdoden. Het aantal letselongevallen vertoont ook een daling: -6 procent. Alleen in de provincie Antwerpen is er een forse stijging van verkeersdoden.

“Het aantal doden ter plaatse is sterk gedaald op onze wegen in de eerste negen maanden van dit jaar: -11 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar”, luidt het bij Vias Institute. Concreet gaat het om 363 doden ten opzichte van 407 in dezelfde periode vorig jaar. Nooit eerder vielen er minder verkeersdoden.

Ook het aantal gewonden daalt (van 38.165 naar 35.735, ofwel -6 procent), net zoals het aantal letselongevallen (van 29.681 naar 27.966, ofwel -6 procent). “Al die indicatoren zitten op het laagste niveau sinds de start van de verkeersveiligheidsbarometer in 2004”, blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer.

Nooit eerder minder verkeersdoden (alleen in Antwerpen forse stijging)

Lichte stijging in Brussel, forse in Antwerpen

Het aantal doden is forser gedaald op de Vlaamse wegen (van 202 naar 168 doden, ofwel -17 procent) dan in Wallonië (van 198 naar 185, ofwel -7 procent). Vlaanderen laat een laagterecord optekenen, terwijl er in Wallonië in 2014 betere resultaten werden opgetekend. In Brussel is het aantal doden wel gestegen van 7 naar 10. Het aantal letselongevallen en gewonden daalt wel in de drie gewesten.

Nooit eerder minder verkeersdoden (alleen in Antwerpen forse stijging)

In Vlaanderen noteren we in elke provincie een daling van het aantal letselongevallen. De daling is het sterkst in Limburg (-14,5%). Het aantal doden daalt bijna overal, in West-Vlaanderen (-19 doden) en Oost-Vlaanderen (-18) is de daling het grootst. Er is enkel een forse stijging van het aantal verkeersdoden in de provincie Antwerpen. Daar vielen 20 doden meer. Het is al van 2011 geleden dat het er nog zo veel waren. De stijging is vooral opvallend bij de voetgangers (van 2 naar 11 doden ter plaatse) en bij de motorrijders (van 1 naar 9 doden).

Nooit eerder minder verkeersdoden (alleen in Antwerpen forse stijging)
Cathy Berx. Foto: BELGA

Eerder dit jaar trok de Antwerpse gouverneur Cathy Berx nog aan de alarmbel over de verkeersdoden in haar provincie. “Hoeveel jonge mensen willen we nog offeren op het altaar van koning auto?”, zei ze in september na een nieuw dodelijk weekend op de weg. Lees hier meer.

Veel minder (maar wel ernstigere) ongevallen met bromfietsen

Het aantal letselongevallen vermindert voor alle types weggebruikers, behalve voor de ongevallen met vrachtwagens. (+1%). De grootste daling zien we bij de bromfietsen (-14%). Hoewel het aantal letselongevallen met een bromfiets nog nooit zo laag was, is het aantal doden in deze categorie wel gestegen van 7 naar 16. Ze zijn dus ernstiger geworden. Het aantal doden onder de voetgangers is licht gestegen (van 44 naar 47 doden). Daarentegen is het aantal ongevallen waarbij een wagen betrokken is het sterkst gedaald (van 209 naar 175 doden).

Geen daling aantal letselongevallen tijdens weeknachten

Alleen tijdens de weeknachten is er geen daling genoteerd van het aantal letselongevallen, maar stagneren de cijfers. Wat het aantal doden betreft, is de daling het grootst tijdens het weekend (-31 doden). In de week vielen er 13 doden minder.

Nooit minder jongeren gestorven

Het aantal ongevallen waarbij een jonge bestuurder betrokken is (tussen 18 en 24 jaar), is met 9 procent gedaald en het aantal doden in die categorie daalde met 12 procent. Dat zijn de beste resultaten ooit. De afgelopen tien jaar is het aantal jongeren dat in het verkeer omkwam zelfs met meer dan 50 procent gedaald. “Dat is de meest gunstige tendens van de barometer.”

Conclusie Vias

“De resultaten voor de eerste negen maanden van het jaar tonen een positieve evolutie van de verkeersveiligheid op onze wegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar”, luidt het bij Vias Institute. “De evolutie van het aantal ongevallen en gewonden is gunstig. Dat geldt ook voor het aantal doden ter plaatse, de dalende trend volgt de evolutie die we al voor het hele jaar 2016 noteerden. We moeten natuurlijk de resultaten afwachten van de laatste drie maanden van het jaar vooraleer definitieve conclusies te trekken, maar de doelstelling om tegen 2020 naar 420 verkeersdoden te gaan lijkt niet meer onrealistisch.”

“Deze resultaten zijn zeker bemoedigend”, zegt federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). “Maar we mogen toch niet op onze lauweren rusten. We hebben ten opzichte van onze buurlanden toch nog een zekere achterstand in te halen. Er moeten nog veel inspanningen geleverd worden om de doelstelling van maximaal 420 verkeersdoden tegen 2020 te halen. De strijd tegen recidivisme en rijden onder invloed van alcohol zijn enkele van onze prioriteiten om dat doel te halen.”

Nooit eerder minder verkeersdoden (alleen in Antwerpen forse stijging)
Ben Weyts. Foto: BELGA

“Wereld van verschil”

“Deze cijfers tonen een wereld van verschil met amper een paar jaar geleden”, zo reageert ook Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts (N-VA). “In 2014 werden we nog geconfronteerd met een stijging: de schande van de 400 verkeersdoden in één jaar”, klinkt het. “Daarna hebben we een omvattend Vlaams Verkeersveiligheidsplan uitgedokterd en het lijkt erop dat de inspanningen vruchten beginnen af te werpen. In 2016 daalde het aantal verkeersdoden al met 15 procent en ook in 2017 zet de daling zich kwartaal na kwartaal verder door. Vlaanderen is veruit de beste leerling van het Belgische klasje. We klokken af op een daling van 34 verkeersdoden.”

“Tegengif voor alle kritiek”

“Heel goed nieuws is ook het laagterecord bij de letselongevallen waarbij fietsers betrokken zijn”, aldus Weyts nog. “Het aantal fietsslachtoffers daalt ten opzichte van vorig jaar met 14 procent. De hartverwarmende daling is een aanmoediging om verder te gaan op de ingeslagen weg. Het is ook een tegengif voor de vele kritiek die ik krijg als ik met een onpopulaire maatregel kom, zoals extra trajectcontroles of de hervorming van de rijopleiding. Als ook maar een deel van de daling het resultaat is van de nieuwe beleidskeuzes, dan is mij dat alle kritiek waard.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees