Fit & Gezond

Deze confronterende selfie van een zonnebankverslaafde vrouw deed meer dan elke andere campagne

Deze confronterende selfie van een zonnebankverslaafde vrouw deed meer dan elke andere campagne

Combinatiebeeld Facebook/Shutterstock

Twee jaar geleden deelde de Amerikaanse verpleegster Tawny Dzierzek op Facebook een foto van haar gezicht vol blaren als gevolg van een behandeling tegen huidkanker. De vrouw wou daarmee anderen waarschuwen voor veelvuldig zonnen en de foto ging al vlug viraal. Onderzoek heeft nu uitgewezen dat die ene selfie tienduizenden mensen bereikte en daarmee doeltreffender was dan heel wat gewone preventiecampagnes.

In 2015 was Tawny Dzierzek 27 jaar en werd ze behandeld voor huidkanker. Een lijdensweg die begon toen ze op haar 21ste voor het eerst de diagnose kreeg nadat ze jarenlang vaak onder de zonnebank was geweest. In al die tijd werd ze ettelijke keren behandeld aan haar gezicht en het is na zo'n pijnlijke behandeling dat ze een selfie deelde op Facebook om anderen te waarschuwen. 

(De tekst gaat verder onder de Facebookpost.)

Die selfie werd uiteindelijk meer dan 105.000 keer gedeeld en opgepikt op verschillende media. Uit een studie, die werd gepubliceerd in Preventative Medicine, blijkt dat mensen in dezelfde periode als 162 procent keer meer termen als 'huid' en 'kanker' googelden, goed voor bijna 300.000 opzoekingen in een week tijd. Er werd 489 procent keer meer gezocht op 'huidkanker' en 'zonnebank' en 232 procent keer meer op 'huidkanker' en 'preventie'. Met andere woorden: dankzij deze foto informeerden mensen zich over de oorzaken en gevolgen van huidkanker.

Grotere impact

"We kunnen tot de conclusie komen dat een post op sociale media van een gewoon persoon de aandacht van het grote publiek wist te trekken en dat er een significante toename was van de publieke betrokkenheid bij de preventie van huidkanker", zegt professor en hoofdauteur Seth Noar. "Deze verhalen kunnen een grotere impact hebben dan gelijk welke preventiecampagne."

Vandaag is Tawny trouwens aan de beterhand.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees