Dit is een exclusief artikel voor jou.
Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

De kerstkitsch bereikt een hoogtepunt (of dat mogen we toch hopen). Zijn we helemaal gek geworden?

De kerstkitsch bereikt een hoogtepunt (of dat mogen we toch hopen). Zijn we helemaal gek geworden?

“De kerstgekte toont aan dat we heel erg snakken naar verbondenheid.”

De foute kersttrui is alomtegenwoordig en krijgt gezelschap van een nóg fouter kerstkostuum. Nike brengt kerstsneakers uit en Foo Fighters en Metallica kerstballen. Om nog maar te zwijgen van de übermelige nieuwe kerstprent waarmee Netflix wereldwijd succes boekt. Nog nooit was Kerstmis zó kitscherig en opzichtig als nu. Met reden, zeggen experts. “Het ritueel is een van de weinige dingen dat ons als samenleving nog verbindt.”

Niet zo heel lang geleden was een kersttrui nog zo’n beschamend symbool voor slechte smaak dat hij Bridget Jones bijna haar grote liefde deed ontlopen. Dat er smalend werd gegrinnikt als een ster zich ...

Het beste van Enkel voor abonnees