Nieuwe inzet van de prijzenoorlog: de witte producten

Colruyt weer goedkoopste supermarkt, maar niet als het op de huismerken aankomt

Colruyt weer goedkoopste supermarkt, maar niet als het op de huismerken aankomt

Foto: Photo News

Voor het zoveelste jaar op rij roept Test-Aankoop Colruyt uit tot goedkoopste winkelketen. Maar dat wil niet zeggen dat de andere de strijd hebben opgegeven. De prijzenoorlog woedt bikkelhard bij de goedkoopste producten. “Als een keten sterk staat met zijn witte producten, dan komt de klant en zal hij ook wel grote merken in zijn karretje leggen”, zegt Jorg Snoeck van RetailDetail.

Twee keer raden wie de goedkoopste supermarkt is in de prijsenquête van Test-Aankoop? Juist, Colruyt. Net als vorig jaar. En het jaar voordien. En dat daarvoor… Om maar te zeggen dat al bij al vrij weinig verandert in de top van het klassement. Ook onderaan wijzigt weinig: Smatch en Match blijven de duurste ketens. U betaalt er respectievelijk 20 en 18 procent meer dan bij Colruyt.

Colruyt weer goedkoopste supermarkt, maar niet als het op de huismerken aankomt

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat u áltijd minder uitgeeft bij Colruyt. “Mensen moeten stilstaan bij het soort producten dat ze kopen”, klinkt het bij Test-Aankoop, dat voor deze editie van hun prijsenquête 48.864 prijzen analyseerde. “Het prijsverschil tussen de goedkoopste en de duurste keten is gestegen bij de grote merken en bij de huismerken. Voor de eersteprijsproducten, de zogenaamde witte producten, zien we net het tegenovergestelde. Daar wordt de slag om de laagste prijzen het hardst gevoerd”, aldus woordvoerder Simon November. Het gaat om Everyday (Colruyt, Okay, Spar), Aro (Makro), Winny (Cora, Match, Smatch), Discount (Carrefour) of nog AH Basic (Albert Heijn).

Lage winstmarge

Colruyt weer goedkoopste supermarkt, maar niet als het op de huismerken aankomt

Volgens supermarkt­watcher Jorg Snoeck van RetailDetail is de concurrentie in dat goedkoopste segment bikkelhard. “Die witte producten zijn voor heel veel consumenten een barometer, en de winkeliers beseffen dat. Als je daarin faalt, keert de klant niet terug. Als je wel sterk staat met je eersteprijsproducten, dan komt de klant en zal hij ook wel huismerken en grote merken in zijn karretje leggen. Ik kan me inbeelden dat sommige ketens het verlies aan winstmarge op hun witte producten trachten goed te maken door de winstmarge op hun huismerken en A-merken wat op te drijven.” Misschien verklaart dat wel waarom de enige categorie waarin Colruyt niet op het podium staat die van de huismerken is: Boni is liefst 25 procent duurder dan de huismerken van Aldi en Lidl.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees