mijn gedacht

OPINIE. ‘Nóg een jaar over mobiliteit? Oké, meteen de ongemakkelijke vragen dan maar’

OPINIE. ‘Nóg een jaar over mobiliteit? Oké, meteen de ongemakkelijke vragen dan maar’
Gent -

Voor wie er nog aan twijfelde: het circulatieplan en de parkeertarieven worden de inzet van de verkiezingen in Gent in oktober 2018. Dat heeft de N-VA van Elke Sleurs deze week duidelijk gemaakt.

Dat betekent helaas dat we het nóg tien maanden zullen hebben over parkeren, over middenstanders, over duurste of niet duurste ...

Het stadsbestuur heeft er zelf voor gekozen, door in 2016 een volksraadpleging over het circulatieplan af te wijzen en nadien nog eens 30.000 handtekeningen weg te wuiven. Boeiende denkoefening, overigens: waar zou Gent vandaag staan als er wél een volksraadpleging was geweest?

Ze kwam er niet. En dus wordt de verkiezingsstrijd een hopeloos uitgerekt referendum over het circulatieplan, dat tegen oktober 2018 al anderhalf jaar oud zal zijn.

Het gevolg is dubbel. We stemmen enerzijds over een plan dat we al kunnen ervaren, in plaats van over theorie. Geen slechte zaak. Het kan er ook toe leiden dat het circulatieplan voortdurend wordt bijgestuurd en bijgeschaafd. Dat is nodig om het te doen slagen op lange termijn.

Anderzijds is de kans zeer groot dat Gent nog tot oktober 2018 in dezelfde negatieve cirkel blijft rijden waarin we al heel 2017 hebben gereden: de overbelichting van de positieve effecten en de uitvergroting van de negatieve. Het imago van onze stad zal er verder onder lijden.

Als onze politici dan toch nog een heel jaar voort willen bakkeleien over het verkeer, kunnen we maar net zo goed meteen de ongemakkelijke vragen op tafel leggen. Bij deze.

Aan SP.A: u klaagt dat De Lijn niet genoeg investeert in Gent. Maar tijdens de meer dan tien jaar dat uw Vlaamse ministers De Lijn in handen hadden, was ’t ook gene vetten. Grotere trams, twee verlengingen en een amper uitgevoerd Pegasusplan. Dat was het. Hoe komt dat?

Aan N-VA: u keurt in de gemeenteraad een boze tekst goed over de schrapping van de tram naar Moscou. U maakt zich boos over de geplande vernieuwing van de tramsporen in de Burgstraat. Maar uw partij heeft De Lijn – en vooral: de centen van De Lijn – in handen. Waar slaat dat op?

Aan CD&V: u voert nationaal campagne met de slogan ­Koning Fiets. Maar in Gent gedraagt u zich als een koele minnaar van het fietsbeleid. Wat is het nu?

Aan Open VLD: u zit mee in de Vlaamse én de federale regering. Waarom komt Mathias De Clercq niet verder dan in het parlement klagen dat de tram naar Moscou is geschrapt? Was het kiezen: de dure sluis in Terneuzen en de havenfusie of extra verkeersinfrastructuur voor Gent-stad?

Ten slotte, aan Groen: sommige van uw knips, zoals in de Wondelgemstraat, zijn een zootje. Het is zoeken naar de voordelen, waar die van de knips in de binnenstad er duidelijk wél zijn. Wanneer durft u toe te geven dat die knips misschien moeten worden herbekeken?

Nog tien maanden tijd voor de antwoorden. We wachten.

Bert Staes is stadsreporter voor De Gentenaar

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio