Kerst met zijn dochter moest het orgelpunt van zijn jaar worden, maar de avond eindigde in mineur voor Peter Van de Veire

Kerst met zijn dochter moest het orgelpunt van zijn jaar worden, maar de avond eindigde in mineur voor Peter Van de Veire

Foto: red

De dochter van Peter Van de Veire is op Erasmus in de Estse stad Talinn en dus leek het haar wel fijn dat haar ouders daarheen zouden reizen voor Kerstmis. Een halfjaar op voorhand werden de tickets geboekt en alle nodige voorbereidingen getroffen, alles wees op een zorgeloze kerst met het hele gezin, in Talinn. Tot het tijd werd om te vertrekken en hun hele kerst in de soep draaide.

Een halfjaar op voorhand boekten Van de Veire en zijn vrouw al tickets naar Talinn met de Poolse maatschappij LOT. Een keuze die ze zich al snel beklaagden. “Het woord alleen al. Jouw lot ligt in hun incapabele handen… Maar wees gerust: het gebeurt niet alleen bij hen”, begint Van de Veire een boze post op Facebook.

De luchtvaartmaatschappij had hun vlucht naar Talinn overboekt, waardoor er voor Van de Veire, zijn vrouw en 13 andere passagiers geen plaats meer was op het vliegtuig. Hun enige andere keuze? Vertrekken vanuit Brussel, al was er ook dan geen garantie dat ze nog op tijd voor kerst in Talinn zouden kunnen zijn. “Het is nogal een druk weekend, weet u”, klonk bij de luchtvaartmaatschappij. Omdat ze dinsdag alweer in België moesten zijn, was een latere vlucht ook geen optie. Geen Talinn, geen Kerstmis met hun dochter.

“Daarna ben ik ingestort”, schrijft Van de Veire op Facebook. “Ik wist niet meer dat ik zoveel tranen had in twee ogen. Uitgelegd aan de dochter dat ze de restaurants kon schrappen en dat ze kerst zou mogen vieren met haar Erasmuscollega’s. Gelukkig allemaal geschikte peren die goed voor haar gezorgd hebben.”

“Het was trouwens hartverwarmend om te zien dat we plots bij al onze vrienden welkom waren op kerstavond. Als gestrande os en ezel voel je dan écht hoe belangrijk vrienden en familie zijn.”

Hij sluit nog af met een goede raad: “Check bijzonder goed op voorhand hoe alles in elkaar zit, probeer op voorhand online in te checken én ga er altijd vanuit dat je misschien aan de grond blijft. En beste consumenten: misschien moeten we met zijn allen ’s goed gaan nadenken of we écht zo goedkoop willen reizen.”

Onderaan zijn bericht liet Van de Veire nog weten op zoek te gaan naar een manier om nog iets van de kosten te recupereren. Peter Van Hende van Happy Flights, een Gents bedrijf dat zich specialiseert in compensaties voor vertraagde of geannuleerde vluchten, liet onze redactie weten dat Van de Veire recht heeft op een vergoeding tot 250 euro. Voor een vlucht tussen de 1500 en 3500 kilometer zou die vergoeding oplopen tot 400 euro en voor nog langere vluchten kunnen de compensaties oplopen tot 600 euro.

Lees hier de volledige post van Peter Van de Veire:

Niet mijn stijl. Maar opdat het jou niet zo overkomen: het slechte kerstverhaal van een criminele luchtvaartmaatschappij. LOT. Het woord alleen al. Jouw lot ligt in hun incapabele handen ... Maar wees gerust: het gebeurt niet alleen bij hen ....

*SPOILER ALERT*: het is een lang verhaal dat slecht afloopt.

Dit vat het nogal samen: “Ja meneer. Dat doen alle vliegtuigmaatschappijen. U heeft gewoon héél veel pech gehad.”

Het verhaal zélf ...? Wel ... een half jaar op voorhand een reis geboekt naar Tallinn. Want je dochter vond het fijn om er samen kerst te vieren. Hard gewerkt. Hard naar uit gekeken. Hard gezorgd dat we op tijd een trein hadden naar Schiphol. Zelfs een ochtendshow voor gehalveerd.

Netjes op tijd in Amsterdam. Netjes op tijd de bagage afgegeven. Maar ... blijkbaar waren er nog geen seats toegewezen. “O meneer. Komt goed. Gewoon op tijd naar de boarding balie en daar een zitje vragen.” Deden we. Opnieuw ruim op tijd ...

“Iedereen die in standby staat: even gaan zitten! We komen zo bij u!” vertelde de baliemedewerkster. Intussen oververhit en zenuwachtiger dan een kalkoen op kerstavond. Een paar minuten later bleek dat de vlucht overboekt was en er maar liefst 15 mensen niet mee kunnen. Vijf-tien. Vijftien drama’s.

Een Schots koppel met een kind dat alle F-woorden van het woordenboek gebruikte, een grommende muzikant die dringend zijn concert moest halen en een eenzaam jankend meisje die naar haar familie wil.

En twee Belgen die even niet wisten wat er gebeurde. “Gaat u terug naar de balie van de luchtvaartmaatschappij. Daar helpen ze u vast verder.” Deden we. Zonder begeleiding. Een dik uur later vonden we die balie. Daar opnieuw een uur aanschuiven want die andere 13 waren blijkbaar sterker in luchthavenaardrijkskunde.

“Goh. Nou. Neen. U zou nog vanavond vanuit Brussel kunnen vliegen ...” “En welke garantie hebben we dat we meekunnen?” “Goh. Nou. Neen. Geen. Het is nogal een druk weekend, weet u?” Hebben we niet gedaan. Want de kans dat we er raakten én dat we mee mochten, was éven groot als de kans dat die kalkoen van daarnet niet op een kerstbord belandt.

“Of morgenavond. Via Helsinki en Londen.” “En de garantie dat ...” “Goh. Nou. Neen. ...” Gezien we op dinsdag al gingen terugkeren (als we al op die vlieger mochten), wisten we snel: cancelen die boel. En hopen dat dit niet meer gebeurt ...

Daarna ben ik ingestort. Ik wist niet meer dat ik zoveel tranen had in twee ogen. Uitgelegd aan de dochter dat ze de restaurants kon schrappen en dat ze kerst zou mogen vieren met haar Erasmuscollega’s. Gelukkig allemaal geschikte peren die goed voor haar gezorgd hebben.

Het was trouwens hartverwarmend om te zien dat we plots bij al onze vrienden welkom waren op kerstavond. Als gestrande os en ezel voel je dan écht hoe belangrijk vrienden en familie zijn ...

En op zich heb je als overbetaalde BV nog geluk. Want je kan een leuk hotel boeken voor 1 nacht, een blik extra taxi’s regelen én een extra trein boeken om terug te reizen de dag erna. Thalys is er trouwens ook nog ‘s in geslaagd om ons een verkeerde boeking aan te smeren. Maar dit terzijde.

Het leuke hotel in Tallinn? Die vonden het heel erg maar die betalen uiteraard ook niks terug. Gelijk hebben ze.

Intussen zijn we bekomen en aan de slag om te kijken hoe andere mensen dit kunnen vermijden en of we iets kunnen recupereren. Smartengeld. Want je leuke kerst met je dochter kan je niet meer houden dit jaar.

Het boekingskantoor wist me te vertellen dat het overal gebeurt én dat de maatschappijen een soort wiskundige berekening maken. Ze gaan ervan uit dat er een boel mensen niet komen opdagen dus kunnen ze rustig overboeken. Really ...?

Conclusie? Check bijzonder goed op voorhand hoe alles in elkaar zit, probeer op voorhand online in te checken én ga er altijd vanuit dat je misschien aan de grond blijft.

En beste consumenten: misschien moeten we met zijn allen ‘s goed gaan nadenken of we écht zo goedkoop willen reizen.

Of zoals ze ons de laatste dagen lieten weten: “Goh. Nou. Neen.”

Prettige feesten!

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees