Inwoners van Pollepelstraat en Vogelzangstraat willen concrete actie van stadsbestuur

Buurt is het beu: “Wij worden behandeld als de uitrit van de Carrefour”

Hans Berghmans is een van de voortrekkers van het buurtcomité. Foto: mmv

Tienen -

Met de nieuwe weg naar de parking aan het Park Passionisten neemt het verkeer nog eens toe. De inwoners hekelen de gebrekkige communicatie en stiefmoederlijke behandeling van het stadsbestuur. Ze willen rond tafel gaan zitten om een concrete oplossing te zoeken.

De inwoners van de Pollepelstraat en de Vogelzangstraat zijn de enorme verkeershinder meer dan zat. Al jaren wordt de wijk geteisterd door sluipverkeer dat van de Carrefoursite komt. Nu komt daar ook nog een nieuwe weg bij die een parking van ongeveer honderd wagens verbindt met de straat. De inwoners schatten dat dat zal leiden tot een paar honderd extra auto's per dag.

“Het extra verkeer dat zo door onze wijk komt is voor ons de druppel”, vertelt Hans Berghmans van het buurtcomité. “We hebben helemaal geen problemen met de mensen van Park Passionisten, maar het bestuur heeft ons destijds voorgelogen. Zo werd er ons beloofd dat in die nieuwe straat verzinkbare palen zouden komen. Er werd zelfs gezegd dat kinderen er veilig konden spelen.”

Gebroken beloftes

De nieuwe weg van en naar de parking is niet de grootste bekommernis van de buurtbewoners. “We vinden dat het huidige stadsbestuur niet naar ons wil luisteren en de zwarte piet maar blijft doorschuiven”, gaat Hans Berghmans verder. “Ongeveer tien jaar geleden is er ter hoogte van de uitrit van Brico en Auto 5 een verbodsbord gekomen dat enkel plaatselijk verkeer toestond. Met de heraanleg van de Vesten is dit tijdelijk verdwenen en dat begrijpen we ook wel. Maar ondertussen zijn we enkele jaren verder en staat het bord niet terug op zijn plaats”. Nochtans werd er aan de bewoners per mail beloofd dat het verbodsbord zou terugkeren naar de oorspronkelijke plaats. Daarnaast zouden er extra verbodsborden bijkomen aan de uitritten van Brico en Auto 5. Die extra borden zijn er gekomen, maar het oorspronkelijke verbodsbord werd nooit teruggeplaatst. “Ongeveer een goed jaar geleden zijn er opnieuw tellingen gebeurd in onze wijk”, legt Hans Berghmans uit. “Zo reden er op piekmomenten tot 1400 auto's per dag door de straat. Naar aanleiding van die tellingen heeft het bestuur ons schriftelijk, via mail, beloofd dat het oorspronkelijke verbodsbord opnieuw zou geplaatst worden, samen met extra borden. Dat is dus maar half gebeurd. We zijn altijd stiefmoederlijk behandeld, maar toch blijven we wachten op concrete actie en een goede communicatie”.

Wij zijn uitrit

Er werd uiteindelijk een verbodsbord, uitgezonderd plaatselijk verkeer geplaatst, maar niet waar het initieel stond. Dat heeft nare gevolgen voor de wijk. “Wij worden behandeld als de uitrit van de Carrefoursite, niet als een rustige woonwijk waar mensen wonen”, aldus Hans Berghmans. “De stad heeft plots op de gemeenteraad van 30 maart iets anders gestemd dan dat ze ons beloofd hadden. Waar dat opeens vandaan komt, is voor ons een raadsel. Het is erg frappant dat er in het besluit staat dat er overlegd is met de bewoners. Dat is niet waar, want we zouden nooit akkoord gaan met het voorstel”, voert hij aan.

“Door die beslissing, het plaatsen van borden aan de Vesten en net iets verder, zorgen ze ervoor dat al het verkeer dat naar de Carrefour gaat, plaatselijk wordt. Bijgevolg mogen ze ongestraft door onze straat rijden. Wij vragen ons echt af wat het volgende gaat zijn.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees