Fit & Gezond

Afvallen? "Eet dingen die tijd en moeite kosten"

Afvallen? "Eet dingen die tijd en moeite kosten"

Foto: Shutterstock

Uit nieuw Nederlands onderzoek blijkt dat er een groot verschil is tussen je verzadigd voelen en het aantal calorieën dat je hebt gegeten. Dingen die meer tijd en moeite kosten om te eten, maken dat je sneller voldaan bent. Zo kun je bijvoorbeeld beter stukjes fruit eten dan een sapje te drinken als je wilt afvallen. "Je kan kijken hoe je je gevoel zo kan beïnvloeden dat je je verzadigd voelt door voedsel dat niet veel calorieën bevat", klinkt het.

Uit een onderzoek van voedingsdeskundige Guido Camps, verbonden aan de Universiteit van Wageningen, blijkt dat er een wezenlijk verschil bestaat tussen je vol voelen en vol zitten. Tot die conclusie kwam hij nadat hij proefpersonen twee drankjes had laten drinken, telkens met een andere dikte en een verschillend aantal calorieën. De proefpersonen dronken shakes zo dik als yoghurt met 100 calorieën, en shakes zo dun als melk met 500 calorieën.

Vervolgens gingen ze onder de scanner. En wat bleek, de proefpersonen die een dikkere shake dronken, voelden zich voller ook al zag hun maag er op de scan leger uit. De dunnere shakes bleven langer in de maag zitten en dat terwijl de personen aangaven dat er nog wel wat bij kon. "Maaglediging heeft dus niets te maken met hoe dik een substantie bijvoorbeeld is, maar met de hoeveelheid calorieën die erin zitten. Subjectieve gevoelens, zoals hoe vol je je voelt, zijn juist niet afhankelijk van calorieën", zegt Camps in een reactie aan De Volkskrant.

Fruit en wortelen

Volgens Camps is het belangrijk om dat te weten omdat we zo zelf kunnen ingrijpen. "Je kan kijken hoe je je gevoel zo kan beïnvloeden dat je je verzadigd voelt door voedsel dat niet veel calorieën bevat. Dingen die meer tijd en moeite kosten om te eten, werken vaak verzadigender", zegt hij. "Dat verschil zie je tussen stukken fruit eten en een fruitsapje drinken. Het kost meer moeite om de hoeveelheid fruit in dat sapje als stukken te eten, dan om dat sapje te drinken. Van die stukken heb je sneller genoeg, terwijl ze evenveel calorieën bevatten als het sapje."

Daarom raadt hij bijvoorbeeld ook aan om te snacken van worteltjes. Het is een heel gedoe om ze te kauwen en te slikken, maar daardoor voel je je sneller vol en heb je toch weinig caloriëen binnen. Ideaal voor wie wil afvallen dus.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees