‘Peking Express’: Volvo Car vervoert binnen enkele weken wagens en onderdelen per trein van Gent naar China

‘Peking Express’: Volvo Car vervoert binnen enkele weken wagens en onderdelen per trein van Gent naar China

Volvo’s en Volvo-onderdelen in de fabriek in de haven op de trein naar China zetten, is niet alleen logisch, het heeft ook veel voordelen. Foto: fvv

Gent -

De kans is groot dat binnen enkele weken Volvo’s en ­Volvo-onderdelen vanuit Gent naar China worden verzonden per trein. Momenteel gebeurt dat vanuit Zeebrugge, maar om het transport te optimaliseren, worden alternatieven bekeken. De rit naar China duurt tot 22 dagen.

Gentse Volvo-onderdelen en Volvo’s, bestemd voor de Chinese markt, worden vandaag in Gent op een vrachtwagen geladen en naar Zeebrugge gereden. Vandaar gaan ze met de trein naar China. Voor goederen die van China naar Gent worden verstuurd, geldt hetzelfde verhaal, in de omgekeerde richting. Maar omdat de trein naar Zeebrugge langs Gent rijdt, willen de Chinezen het transport optimaliseren.

Testritten

De afgelopen weken werden enkele testritten uitgevoerd tussen Gent en Daqing, ten noorden van Peking, en die zijn volgens Daan Schalck, CEO van North Sea Port, het vroegere Havenbedrijf Gent, goed verlopen. “Laden, lossen en oprijden ging vlot en het Kluizendok heeft voldoende spoorcapaciteit. De Chinezen willen daarom bekijken om Volvo’s te vervoeren tussen Gent en China.”

Volgens ingewijden zou die ontwikkeling niet meer dan logisch zijn en ook vanuit China komen positieve signalen.

Daarmee kan al meteen een einde komen aan de treinverbinding tussen China en Zeebrugge die nog geen jaar geleden door minister van Economie Kris Peeters (CD&V) was aangekondigd en kort daarna in gebruik was genomen. Zeebrugge blijft wel belangrijk voor de Volvo’s, bestemd voor de Britse en Amerikaanse markt. Die auto’s worden per binnenschip van Gent naar Zeebrugge gevaren en daar overgeladen op zeeschepen.

De Gentse ‘Peking Express’ gaat via Duitsland en het zuiden van Litouwen naar Rusland om zo tussen de 18 en 22 dagen later in China aan te komen. De treinrit is een pak sneller, goedkoper en ecologischer dan de wagens over zee naar China te vervoeren.

Daan Schalck hoopt dat de lijn uitgroeit tot een vaste verbinding die ook door andere havenbedrijven wordt gebruikt. Daarom investeren North Sea Port en de Vlaamse overheid, gespreid over drie jaar, elk 100.000 euro in de ontwikkeling. “Het is een verbinding in twee richtingen”, zegt de CEO. “Men zegt dikwijls dat China alleen exporteert en niets importeert. Dit project bewijst dat wij effectief Gentse producten naar China brengen.”

Niet voor toeristen

Wie hoopt om net zoals op het Volvoschip naar Zweden als toerist te kunnen meerijden naar China, bergt die droom best op. “De rit gaat door onherbergzame gebieden en de wagens zitten daarom goed beschermd in containers. Wagons voor passagiers zijn er niet. Wie meewil zou wel zeer avontuurlijk moeten zijn én twee weken naast de machinist moeten zitten”, zegt Schalck.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees