Vlaamse rapper is nieuw fenomeen: clip al 700.000 keer bekeken in twee weken tijd

Vlaamse rapper is nieuw fenomeen: clip al 700.000 keer bekeken in twee weken tijd

Foto: YouTube

Bijna 700.000 views in nog geen twee weken tijd: de Vlaamse rapper Esam Elgizi heeft met zijn single My Game een hit op het internet. Met dank aan de kracht van sociale media.

Hij kocht een vliegticket naar Monaco, huurde onder meer een limousine en blikte de clip in bij zijn eerste single, My Game. Dat werd ineens een fenomeen: in nog geen twee weken tijd zag de Molse rapper Esam Elgizi (21) de video op YouTube bijna 700.000 keer bekeken worden. Met dank aan de clichés van het genre: blitse bolides, schaars­geklede dames en een poker­tafel. En op streamingdienst ­Spotify is het lied intussen ook al tienduizenden keren be­luisterd.

Daarvoor werden geen zo­genaamde click farms inge­schakeld. Geen kunstmatig opgevijzelde cijfers dus, ergens gekocht in pakweg Zuidoost-Azië. “Ik ken het belang van de sociale media en ben al drie jaar bezig met het uitbouwen van een groot bereik daar. Door er met enige volharding voor te zorgen dat bekende namen je volgen, bijvoorbeeld. Toen Justin Bieber dat deed met zijn echte account, kreeg ik er ineens tienduizend extra volgers bij”, zegt hij. Met succes: op Instagram bijvoorbeeld heeft Elgizi intussen 738.000 fans.

Elgizi werd geboren in New York als kind van Egyptische ­ouders, en na een omzwerving langs hun geboorteland kwam het gezin op zijn veertiende naar België. “Omdat de levens­omstandigheden in Egypte ondermaats waren”, vertelt hij. Hij heeft een logistieke opleiding achter de rug en werkte al ­samen met de Britse rapper ­Pridez. “Ik hoop nu van muziek mijn hoofdberoep te ­maken.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees