Deze Gentse baken ziet er voortaan helemaal anders uit

Arbeiders monteren op het grasveld het nieuwe logo.

Gent -

Ze zijn een baken voor de stad, de blauwe letters U en Z bovenop de K12, als je via de snelweg Gent binnen of voorbij rijdt. Vrijdag komt een nieuw logo op de ziekenhuistoren: even blauw, maar meer in de stijl van ‘grote broer’ UGent. Totale kostprijs voor de nieuwe huisstijl: 350.000 euro.

Voor spektakel moet u vrijdag in de buurt van het Universitair Ziekenhuis zijn. Met grote kranen wordt het gigantische logo - in totaal twee exemplaren- van het torenhoge K12-gebouw gehaald. In de plaats komt het nieuwe logo, een kader van 6 bij 7 meter met daarin letters van 4,5 meter hoog – de grootte van een bescheiden rijhuisje, zeg maar.

Niet alleen het dak steekt vanaf vandaag in het nieuw. Het nieuwe, strakke UZ-logo wordt overal toegepast. De komende weken verschijnt het op de briefwisseling, op de patiëntenbrochures, op de parkings, op de website … Op de kleding van het verplegend personeel worden voorlopig stickers met het nieuwe logo gekleefd. Nieuwe werkkledij met aangepast logo is voor later.

Huisstijl opfrissen

“Niet alleen het logo maar onze hele huisstijl wordt vernieuwd”, zegt Karlien Wouters van UZ Gent. “Het UZ wil niet alleen de top zijn inzake medische zorg maar ook in zijn communicatie. Na tien jaar was de tijd rijp om de huisstijl op te frissen.”

Deze Gentse baken ziet er voortaan helemaal anders uit
Foto: dvh

Tien jaar geleden bleef de restyling trouwens veeleer beperkt: toen werd enkel een dikke punt achter de blauwe letters geplaatst.

Eenvoudiger brieven

Dat het nieuwe logo er net nu komt, is niet toevallig. Alles kadert in de herintegratie van het ziekenhuis in de Universiteit Gent. “Zo wordt het UZ een volwaardig universitair ziekenhuis, net als dat van Leuven en van Brussel.”

Het ziekenhuis heeft ook gewerkt aan administratieve vereenvoudiging. “De briefwisseling is grondig onder de loep genomen, met als resultaat minder soorten brieven en kortere brieven. De boodschap is nog begrijpelijker en toegankelijker gemaakt.”

Deze Gentse baken ziet er voortaan helemaal anders uit
Foto: dvh

Het was evident om samen met deze oefening meteen ook de huisstijl aan te pakken. Communicatiebureau Karakters werkte er een volledig jaar aan. De hele operatie kost in totaal tussen 300.000 en 350.000 euro. “Maar de administratieve vereenvoudiging die ermee gepaard gaat, moet dan weer tot een besparing leiden”, zegt Wouters.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees