Leerlingen spelen videospel van hun dromen, letterlijk

Leerlingen spelen videospel van hun dromen, letterlijk

De bedenkers van knotsgekke ideeën mochten het videospel als eersten spelen. Foto: loh

Kortrijk -

Hoe stop je een ‘blijmaker’, ‘onpijnhandschoen’ en ‘verkeerverzetter’ in een videospel? Leerlingen van basisschool Groenheuvel lieten hun fantasie de vrije loop, Howest-studenten ontwikkelden er een game mee. Dat is nog altijd het opzet van My Machine. Vrijdag konden de leerlingen het spel voor het eerst spelen.

Call of Duty, GTA, Assasin's Creed. Het zegt u mogelijk weinig, maar wie verknocht aan zijn computer of spelconsole zal een van deze spelletjes zeker al gespeeld hebben. De leerlingen van het zesde leerjaar van basisschool Groenheuvel in Bellegem zijn ook fervente gamers. Zelf spelen is tof, maar wat als je je eigen videospel kan creëren?

Voor de kinderen werd die droom werkelijkheid. Dat dankzij MyMachine, dat nu al een aantal jaar ideeën van kinderen door studenten laat omzetten in machines of videospelletjes. Die ideeën die waren heel uiteenlopend. Een ‘turboschoen’, ‘etenmaker’ of een ‘afwasrobot’, je kon het zo gek niet bedenken of een van de kleine bollebozen had het bedacht.

Verhaal

Met die ideeën gingen vijf studenten van de Howest, opleiding Digital Arts and Entertainment, aan de slag om een videospel ineen te steken. Niet evident. “We hebben toch vier uur gediscussieerd over hoe we het zouden aanpakken”, vertelt Lode De Proft. “We besloten om alle ideeën erin te steken en er een verhaal rond te breien. Al was dat soms geforceerd.”

Al kon dat de leerlingen niet deren. Een afwasrobot die je aanvalt door met servies te smijten of een turboschoen om sneller te lopen, hoe cool is dat? De elfjarige Miglos Dejaeghere en Timo Eggermont konden het spel alvast smaken. “Al mocht het misschien iets moeilijker zijn voor ons”, glimlacht het duo. Dat Miglos’ uitvinding erbij zit, kan hem alvast bekoren. “Ik tekende een vliegende auto en ik moet toegeven, deze in het spel ziet er beter uit.”

Educatief luik

Dolle pret, dus. Echter, dat is niet het enige dat MyMachine wil bereiken. Er moet nog altijd een educatief luik aan vasthangen. “Kinderen leren nadenken over concepten en zien hoe een idee wordt gematerialiseerd. Het toont hen dat alles maakbaar is”, vertelt Piet Grymonprez van MyMachine.

Ook voor de hogeschoolstudenten geldt dat. Zij hebben in hun eerste twee jaar een game ‘voor zichzelf’ gemaakt. Nu hebben ze een opdrachtgever. “En een verdomd veeleisende en brutaal eerlijke. Naast de opdracht leren ze ook werken in teamverband, met software, budget en deadlines. De perfecte leerschool.”

Dat beamen de studenten alvast. “Eigen games maken is leuk, maar dit spel was toch een pak uitdagender”, lachen ze. De leerlingen van de basisschool zullen het spel ook niet gauw vergeten. “Ik was altijd al geïnteresseerd in computers en games, maar nu weet ik zeker dat ik er ook mijn beroep wil van maken.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees