"Minder trams, minder bussen, minder lijnen, minder haltes... Het is genoeg geweest"

"Minder trams, minder bussen, minder lijnen, minder haltes... Het is genoeg geweest"

Foto: fvv/Archief

Gent - In twee open brieven beklagen inwoners van Gent zich over de staat van het openbaar vervoer in de stad. "Al jaren wordt er aan het openbaar net rond Gent geknabbeld. Het is genoeg geweest."

Het openbaar vervoer blijft een van de kritieke punten van het huidige mobiliteitsbeleid in Gent. Vlak na de lancering van het huidige mobiliteitsplan van Gent in 2014 - het plan dat later zou leiden tot het circulatieplan - schreef De Gentenaar dit over de plannen van mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen):

"En dan blijft nog de grootste achilleshiel over: de alternatieven. De auto uit de stad halen, vraagt goed bereikbaar en stipt openbaar vervoer. Niet iedereen fietst immers. De tram moet sneller, want die haalt in de stad gemiddeld amper 16,4 km per uur. De bus moet handiger, want die staat nu in de file.

"(...) En hier neemt Watteeuw een risico. Want grote investeringen in openbaar vervoer zijn onzeker. De nieuwe tramlijnen 7 en 3 zullen bijvoorbeeld niet rijden vóór 2019 en 2021."

Versleten

Ruim drie jaar later blijkt dat de nieuwe tramlijnen, waarvan toen nog concreet sprake was, nog jaren op zich zullen laten wachten. De Vlaamse regering verklaarde deze legislatuur - tot 2020 dus - er geen beslissing meer over te nemen.

De eerste effecten van het circulatieplan op het openbaar vervoer in Gent zijn ondertussen positief: meer reizigers en op sommige stukken snellere bussen. Gent kreeg sinds 2014 ook nieuwe, extra lange albatrostrams en opende de tramverlengingen naar Zwijnaarde en het UZ.

Maar tram en bus kregen ook klappen in Gent: zo werden twee tramhaltes in Gentbrugge vorig jaar afgeschaft en moest De Lijn in allerijl een stuk tramlijn van lijn 4 naar Moscou voor twee jaar opschorten door versleten tramsporen.

Watteeuw stak de voorbije maanden zijn frustratie over De Lijn in Gent niet onder stoelen of banken. "Gent kreeg de afgelopen twintig jaar 2,4 kilometer nieuw tramspoor. Maar het voorbije jaar is 1,5 kilometer spoor uit dienst genomen. De verlamming wordt totaal. We zullen het zelf moeten proberen doen."

Geknabbeld

In nieuwe open brieven beklagen twee Gentenaars zich deze week ook over het openbaar vervoer in de stad.

"Het is onaanvaardbaar dat wij als burger opgeroepen worden een mobiliteitsplan te volgen als wij daarna zonder openbaar vervoer gezet worden", schrijft Saskia van Driessche, een inwoonster van Moscou in een open brief aan Vlaams minister van Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA).

In Moscou werd een stuk tramlijn van iets meer dan een kilometer geschrapt nadat bleek dat de tramsporen in te slechte staat waren. Een herstelling is pas voorzien eind dit jaar. Er zijn pendelbussen ingezet. 

"Al jaren wordt er aan het openbaar net rond Gent geknabbeld: minder trams, minder bussen, minder lijnen, minder haltes, afsnijden van wijken", schrijft van Driessche. "Het is genoeg geweest."

Nieuwjaarsdrink

In een andere open brief, gepubliceerd op Facebook, klaagt Hilda De Meyer uit de Brugse Poort bij burgemeester Daniël Termont (sp.a) aan dat het onmogelijk is om met het openbaar vervoer vanuit de Brugse Poort in het stadscentrum te geraken op een zondagochtend om 9 uur.

"Beste Burgemeester, ik wil zondag 14 januari naar de Nieuwjaarsreceptie komen met de bus want ik wil er eentje drinken. Maar ik kan de bus niet nemen zondag, omdat de bus niet vroeg genoeg langs mijn deur rijdt. Ik kan er wel om 11 uur zijn. Maar dat is te laat. Ik wil er om 9 uur zijn."

"Ik zou mijn wagen kunnen nemen, maar ik dacht dat dit niet de bedoeling kan zijn. Het wordt afgeraden om met de wagen naar Gent te komen, niet? Ik ben vorige week in de Lijnwinkel geweest om mijn probleem voor te leggen. Ik heb gezegd dat ik op die dag om 9 uur in het centrum wil komen met het openbaar vervoer."

"Ze moest blozend toegeven dat dit niet kan voor mij. Ze gaf me toen een kaartje met een telefoonnummer van de Belbus. En wat ‘graade’ gij ? Ik heb geen recht op een Belbus. De Belbus rijdt niet in de stad. Hebt gij een andere oplossing?"

Wil u ook reageren? Mail naar gent@gentenaar.be

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio