Guardia Civil zet Hilaire Van der Schueren aan de kant: “Stayeren aan de Costa Brava? Da’s 200 euro alstublieft”

Guardia Civil zet Hilaire Van der Schueren aan de kant: “Stayeren aan de Costa Brava? Da’s 200 euro alstublieft”

Foto: BELGA

Stayeren in een koers geeft doorgaans minder kans op problemen dan achter een auto rijden in Spanje. Hilaire Van der Schueren werd gisteren aan de Costa Blanca gestopt door de Guardia Civil toen Yoann Offredo beschutting zocht achter de ploegauto. “Dat is dan 200 euro alstublieft”, zei de politieman. Uiteindelijk wou hij het zaakje afsluiten voor 100 euro, waarmee de ploegleider van Wanty-Groupe Gobert alsnog 50 procent afslag kreeg.

Op dat vlak lachen ze er in Spanje helemaal niet meer mee. “Vorig jaar werd ik in Calpe ook gestopt omdat ik volgens de verkeerscode te snel met de fiets reed”, aldus Guillaume Van Keirsbulck. “Ik mocht ook onmiddellijk 100 euro betalen.”

Volgend jaar… geen chauffeur meer

Hilaire Van der Schueren is bezig aan zijn laatste jaar achter het stuur van de volgwagen, althans in België. Dat heeft alles te maken met het Belgisch bondsreglement: het jaar waarin je 71 wordt, mag je niet langer een auto of een motor besturen in de wedstrijdkaravaan. Je mag natuurlijk wel naast de chauffeur plaatsnemen. Dit reglement geldt niet in de andere landen, maar een ploegleider van een Belgisch team moet nu eenmaal bij de BWB de vergunning aanvragen indien hij in ons land woont.

“Er zijn nog meer wetten waarin we voorlopen op de UCI”, aldus bondsdirecteur Jos Smets. “Zo moeten motards die voor de bond rijden elk jaar een medisch onderzoek ondergaan om te zien of ze geschikt zijn. Na hun 70e is het voorbij. Dat is de wet, zonder me uit te spreken over Van der Schueren of Planckaert.”

Corrigeer