Brusselsesteenweg is allergevaarlijkste weg

OVERIJSE/TIENEN - De regio Leuven stelde het de voorbije vijf jaar zonder zwarte wegen, maar moet er nu weer eentje dulden: de N4 tussen Jezus-Eik en Overijse. Mobiliteitsorganisatie Touring lijstte de wegen op waar het risico op een ongeval hoog is. In onze regio laat alleen de Brusselsesteenweg (N4) een ‘high risk' noteren. De drukke verkeersader tussen Jezus-Eik en Overijse deelt de titel van zwarte weg met zestien andere Belgische wegen en wordt door Touring zelfs aangehaald als hét sprekend voorbeeld van een risicovolle weg.

De factoren die maken dat een weg risicovol is, zijn duidelijk. ‘Niet gescheiden tweevakswegen met tweerichtingsverkeer, zonder zijvangrails, met onoverzichtelijke bochten en kruispunten zonder verkeerslichten', somt Danny Smagghe van Touring op. ‘Sprekend voorbeeld is de N4 in Overijse.'

Nochtans stond de Brusselsesteenweg vorig jaar nog te boek als een rode weg, de categorie net onder de zwarte wegen. Nu is de weg dus ‘gepromoveerd'.

Bij de politie van de zone Druivenstreek schrikken ze daar niet van. ‘Iedereen weet dat de Brusselsesteenweg een gevaarlijke weg is. Een kaarsrechte steenweg van Jezus-Eik tot Overijse, met veel zijstraten, winkels en horecazaken. Bovendien krijgt de weg ook elke dag een massa verkeer te slikken. Dat maakt dat er vaak ongevallen gebeuren.'

De Brusselsesteenweg mag dan de enige zwarte weg in Oost-Brabant zijn, dat wil niet zeggen dat bestuurders op de andere wegen geen risico lopen.

Opletten in Tienen

Want het noordelijke stuk van de vesten rond Tienen - tussen de Leuvenselaan en de Aandorenstraat _ staat te boek als rode weg, de categorie net onder de zwarte wegen. Vijf jaar geleden was de ring nochtans ‘maar' een gele weg. ‘Dat verbaast mij', zegt burgemeester Marcel Logist (SP.A). ‘Er gebeuren wel eens ongevallen op dat stuk van de ring, maar om nu over een indrukwekkende reeks te spreken?'

Toch zijn er binnenkort werken gepland aan het ‘gevaarlijke stuk van de ring'. Bedoeling is om het ontbrekende stukje van de ring rond Tienen aan te leggen. In een moeite worden de beruchte vesten dan ook aangepakt.

‘Op de vesten gaan we van twee keer twee rijvakken naar twee keer een', zegt Logist. ‘Inhalen is dan niet meer mogelijk. Dat moet de vesten veiliger maken. Als alles volgens plan verloopt, starten de werken in 2013.' (IBO)

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio