Nieuwe besparingsmaatregel Piloten klagen over psychologische druk

Ryanair rantsoeneert brandstof

Ryanair-topman Michael O'Leary zou te laat gereageerd hebben op de stijging van de bzndstofprijzen. Foto: © BELGA

Voortaan is de wettelijke minimumhoeveelheid brandstof aan boord van een vliegtuig ook de maximale hoeveelheid. Met zo veel woorden stond het in een interne nota van lagekostenmaatschappij Ryanair aan haar piloten. Die kunnen daar niet mee lachen.

Via een interne memo in mei heeft Ryanair zijn piloten duidelijk gemaakt dat ze alleen nog 'per uitzondering' meer mogen tanken dan strikt noodzakelijk. 'Waanzinnig', zeggen boze Ryanairpiloten op hun forum. Ze pikken het niet dat hun werkgever hen onder druk zet.

De wet stelt dat een geland vliegtuig nog genoeg brandstof moet hebben voor een extra uur. Dat moet, om uit te kunnen wijken naar andere luchthavens of om een tweede keer aan te vliegen als de eerste landingspoging niet lukte. Een piloot kan wel altijd extra brandstof vragen, maar Ryanair vraagt nu dat ze dat alleen doen met een grondige reden, zoals slechte weersomstandigheden. Wie zonder reden bijtankt, riskeert een waarschuwingsbrief.

Anonieme bronnen uit de nabije omgeving van de ontevreden Ryanairpiloten bevestigden gisteren aan Het Nieuwsblad/De Gentenaar dat ze uitermate ontevreden zijn. 'Ze begrijpen dat je geen overbodige brandstof moet tanken. Maar het is de repressieve toon die velen tegen de borst stuit', klinkt het. ' You must , je moét, schreven ze. Ze proberen echt psychologische druk uit te oefenen. Het was beter als Ryanair het subtieler formuleerde, want de piloten zijn baas over hun toestel.'

Ryanair zelf reageert geprikkeld op de aantijgingen. 'Piloten moeten genoeg brandstof mee hebben om de taxiën, te vliegen, uit te wijken en van tactiek te veranderen. Het is niet toegelaten om zonder reden meer of minder brandstof bij te hebben. Piloten die niet voldoen aan de veiligheidsvoorschriften krijgen een waarschuwing. Hun beschuldigingen zijn anoniem, ongeverifieerd en onjuist. De veiligheid van passagiers en bemanning is en blijft onze eerste prioriteit', luidt het.

Dat de lagekostenmaatschappij haar piloten vraagt om niet te veel te tanken, is niet verwonderlijk. Een volgetankte Boeing kan gemakkelijk 4.000 kilometer vliegen, maar voor een vlucht naar pakweg Barcelona of Venetië is die hoeveelheid niet nodig. Ryanair spreekt van maximaal 300 kg brandstof boven de minimumlimiet, goed voor tien minuten vliegen.

Filip Van Rossem, woordvoerder van de Belgische pilotenvereniging Beca, telt uit dat een ton overbodige brandstof een meerverbruik van 50 kg per uur geeft. 'Een vliegtuig dat vijftien uur vliegt, verbruikt dus 750 kg brandstof voor niets', telt hij. 'Ik zou er ook niet mee kunnen lachen als ik dat moest betalen.'

De piloot is dan ook niet verbaasd. 'Ik vlieg voor Cargo-B, dat ook gevraagd heeft niet te veel te tanken. Maar als je een reden hebt om meer mee te nemen, aanvaarden ze dat', zegt hij.

Over Ryanair zelf wil Van Rossem geen uitspraken doen. 'Alles hangt af van de context. Als het kadert in een terreurregime en als je scheef bekeken wordt voor extra brandstof, is het niet verantwoord. Maar daar kan ik niet over oordelen.'

Frédéric De Clerck, ACLVB-vakbondsman voor de luchtvaart, heeft wel vragen bij de nota. 'Geen enkele luchtvaartmaatschappij neemt te veel fuel mee. Maar Ryanair wil de wettelijke regeling gewoon belachelijk maken. Het is alweer een signaal naar de aandeelhouders dat ze er alles aan doen om winst te maken.' Drie jaar geleden verbood Ryanair zijn werknemers nog om hun gsm op het werk op te laden.

Toen Ryanair zijn halfjaarcijfers bekendmaakte, bleek dat de hoge brandstofprijzen bijna alle winst opgepeuzeld hadden. Topman Michael O'Leary zou te laat gereageerd hebben op de stijging. 'Maar zo'n probleem is dat niet', weet luchtvaartspecialist Herman De Wulf. 'Ryanair heeft aandelen bij oliemaatschappijen en maakt dus ook winst als de prijzen stijgen.'

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees