Eindelijk oplossing voor aanslepende problemen Baenslandwijk

Nieuwe inrichting voor twee gevaarlijke kruispunten

Print
Nieuwe inrichting voor twee gevaarlijke kruispunten

Gemeenteraadslid Kris Van der Coelden en SP.A-partijgenoot en schepen Gaspard Van Peteghem op het kruispunt Gorinchem-/Abingdon-/Sint-Antoniusstraat aan de begraafplaats Tereken. Het ontwerp van de herinrichting ziet u hieronder. cdb Foto: © cdb

SINT-NIKLAAS - Twee gevaarlijke kruispunten in de Baenslandwijk in Sint-Niklaas worden opnieuw ingericht. 'De aanleg start in juni', zeggen schepen Gaspard Van Peteghem (SP.A) en gemeenteraadslid Kris Van der Coelden.

Het onoverzichtelijke kruispunt Gorinchem-/Sint-Antonius-/Abingdonstraat aan de begraafplaats Tereken en de enorme breedte van het kruispunt tussen Abingdonstraat/Kardinaal Cardijnlaan en Broedersstraat zijn al vele jaren een doorn in het oog van heel wat weggebruikers.

Automobilisten rijden er veel te snel, snijden hoeken af en brengen zo anderen in gevaar. Tot nu toe waren vooral verkeersongevallen met veel blikschade het gevolg. De plannen die nu op tafel liggen, maken daar komaf mee.

Het kruispunt Gorinchem-/Abingdonstraat krijgt een versmalde rijweg van 3,5 meter breed. Er worden extra vluchtheuveltjes aangelegd die enerzijds fietsers afschermen van het autoverkeer en anderzijds vermijden dat bestuurders in volle snelheid vanuit de Sint-Antoniusstraat richting Gorinchemstraat koers zetten. Voor fietsers wordt het makkelijker om vanuit de richting Gorinchemstraat langs de parking van kerkhof Tereken hun weg voort te zetten.

'Overdreven snelheid wordt door dit plan afgeremd. De paaltjes aan de rand van het huidige kruispunt, worden nu nog te vaak omvergereden', zeggen Van der Coelden en Van Peteghem. 'Voor het busverkeer blijkt de wegversmalling geen knelpunt.'

Voorrang

Ook een praktische oplossing voor het kruispunt Broedersstraat/Abingdonstraat/Kardinaal Cardijnlaan. Fietsers worden veilig afgeschermd door groene, verhoogde verkeersgeleiders. 'Groot voordeel is dat voetgangers niet langer een afstand van dertig meter moet overbruggen om de straat te dwarsen', legt Van der Coelden uit.

'Het is ook gedaan met hard rijden, alhoewel automobilisten die uit de Abingdonstraat komen, wel hun voorrang behouden.'

Met de heraanleg van de twee gevaarlijke kruispunten houdt het niet op.

'De heraanleg start in juni', bevestigt schepen Van Peteghem.

'De trottoirs pakken we ook aan, zowel hier als in de omgeving Sint-Jansplein. Als de westelijke tangent met de E17 rond is, zullen deze kruispunten een belangrijke rol spelen. Op Tereken bestaat de optie om eenrichtingverkeer richting stadskern in te lassen, en op Driegaaien eenrichtingverkeer richting N70.

De twee nieuw aangelegde kruispunten zijn belangrijke schakels tussen de in- en uitgang tot de stadskern.'

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio