Anonieme 'Google men' staan op scherp voor 'Scheire en de schepping'

Print
Anonieme 'Google men' staan op scherp voor 'Scheire en de schepping'

Foto: pol de wilde-corelio

In 'Scheire en de schepping', het best bekeken tv-programma van het moment, heeft God de Vader een naam: 'Google men', twee mannen die buiten beeld voor encyclopedie spelen. Wij zochten hen op.

De kijkers van het spelprogramma Scheire en de schepping horen het presentator Lieven Scheire regelmatig zeggen: 'Google man, jij had een aanvulling?' Uit het niets weerklinkt dan een mannenstem die de kijkers en mensen in de studio attent maakt op een foto of een filmpje. Nu blijkt dat Lieven Scheire niet 'Google man' zegt maar 'Google men' in het meervoud. Achter de schermen van het programma zitten namelijk twéé mannen die nuttig opzoekwerk op een computer verrichten. De twee zijn 34 en 36 jaar en werken bij Woestijnvis, het productiehuis dat Scheire en de schepping maakt. Ze willen verder anoniem blijven omdat ze dat in het programma ook zijn. 'Wij hebben trouwens échte radiokoppen', zeggen ze.

Snot in diepvries

De taak van de twee 'Google men' is duidelijk: leuke foto's of filmpjes van het internet halen op aangeven van een bekende kandidaat of Lieven Scheire zelf. Iets wat niet altijd lukt. 'Karen Damen van K3 vertelde in een aflevering iets over mensen die hun teennagels verzamelen. Waarop Philippe Geubels zei dat er wellicht ook mensen zijn die hun snot bewaren in de diepvries. Van dat laatste vonden we géén beelden. In de aflevering van dit weekend hebben we wél een mooie vondst gedaan. We kunnen niet alles verklappen, maar Bart De Pauw vertelde dat hij een bepaalde manier van lopen had. Wij herinnerden ons een filmpje uit Het geslacht De Pauw waarin hij dat loopje liet zien. Dan zijn de taken van de 'Google men' duidelijk verdeeld: de ene denkt na over de zoektermen en is de stem van 'Google men', de ander zit effectief op Google om dingen op te zoeken. In het geval van Bart De Pauw kwamen we nergens door de zoektermen 'loopje Bart De Pauw' in te tikken. Dan hebben we vliegensvlug een willekeurige aflevering van Het geslacht De Pauw laten starten. Met succes: in die aflevering was het loopje te zien. Als je dàt fragment tijdig in het programma krijgt, ben je ongelooflijk tevreden.'

Uiteraard schaamt een 'Google man' zich er niet voor zijn eigen naam te googelen. Dat leverde in het geval van de ene een trieste vaststelling op. 'Ik heb een vrij unieke naam, ik denk dat er in de wereld maar drie mensen zijn met dezelfde naam. Eén jongen met mijn naam is vrij jong overleden. Hij is geboren op de plaats waar ik nu woon en gestorven op de plaats waar ik ben geboren. Daar ben je toch even niet goed van. Zeker toen mijn broer gecondoleerd werd omdat vrienden dachten dat het om mij ging.'

'Opa herkent me niet'

De 'Google man' die met zijn stem in de uitzending komt, is nog door niemand herkend. 'Mijn grootvader van 89 kijkt elke week en heeft mij nog niet aangesproken. Op Twitter dacht iemand dat de stem van Alain Grootaers kwam. Lieven Scheire kan mijn stem trouwens heel goed imiteren. Eén keer moest het programma het bijna met een andere stem doen. Mijn vrouw stond vlak voor de opname op bevallen van onze dochter en ik moest dringend weg. Ze hebben dan maar een vervanger aangeduid die mijn taak met lichte trilling in de stem heeft overgenomen. Achteraf hebben we er toch maar mijn stem opgezet om geen verwarring te zaaien in de huiskamers.'

Met 'Google man' hier en 'Google men' daar is het niet ondenkbaar dat softwaregigant Google de twee heren al eens contacteerde. Om hen te bedanken voor de gratis reclame of om te klagen over het onrechtmatige gebruik van de naam Google. 'We gebruiken de naam 'Google' niet, we gebruiken 'Googol'. Dat betekent letterlijk '1 maal 10 tot de honderdste'. 'Googol' is de naam die de zoekmachine Google aanvankelijk zou krijgen; er is blijkbaar iets misgegaan bij de registratie van de naam. Het is niet dat we Google willen bevoordelen op een zoekmachine als Bing of zo, maar wij vinden dat Google het bekendst is. Googelen is niet voor niets een bestaand werkwoord. Bovendien vinden we Google net iets handiger om mee te werken. We merken trouwens dat we door ons werk voor Scheire en de schepping zo'n 1.200 verhalen zijn gaan onthouden omdat we alles in zoektermen onthouden. Anders geformuleerd: onze harde schijf verwaarlozen we, maar onze processor werkt héél goed.'