Economische inspectie onderzoekt methodes waarmee Tono International lingerie verkoopt

Propere onderbroeken, vuile praktijken

Propere onderbroeken, vuile praktijken

Foto:

De economische inspectie is een onderzoek gestart naar de praktijken van Tono International, een bedrijf dat consumenten telefonisch een gratis slip of boxershort belooft en hen daarna bestookt met brieven en zendingen. De inspectie reageert daarmee op een vraag van Testaankoop, dat al dertig klachten binnenkreeg.

Volgens woordvoeder Ivo Mechels van Testaankoop zijn die dertig klachten maar het topje van de ijsberg, aangezien enkel Testaankoop-leden bij de organisatie kunnen reageren. Bij de Nederlandse Consumentenbond en de Duitse consumentenorganisatie Ärger regent het momenteel reacties op de praktijken van Tono, een merk van de groep Provea, dat zijn hoofdzetel heeft in het Zwitserse Lausanne en ook andere producten op de markt brengt (onder andere dameslingerie onder de merknaam Miriale). Ook in Zweden en Noorwegen reageren mensen op de niet gevraagde zendingen die ze in de bus krijgen, op de betalingsaanmaningen die daarop volgen, en op het feit dat het hen niet lukt de firma te contacteren of aan het verstand te brengen dat ze geen zendingen meer willen.

Tono International belt nu ook in ons land consumenten op met de vraag of ze geïnteresseerd zijn in een gratis slip of boxershort. Wie bevestigend antwoordt, krijgt binnen de kortste keren een hoogst verwarrende brief in de bus, ,,met dank voor uw bestelling". De slip of short is er nog niet bij, maar de consument krijgt wel te lezen dat hij 2,90 euro verzendingskosten zal moeten betalen. Bij Provea geeft een telefonist toe dat ,,de brief het allemaal niet goed uitlegt", maar verder is er volgens hem niets aan de hand.

Niets gevraagd, niets besteld

Het Bestuur Controle en Bemiddeling, de nieuwe naam voor de Algemene Economische Inspectie, onderzoekt nu of Tono International zich schuldig maakt aan misleidende reclame en ,,afgedwongen aankoop''. Afgedwongen aankoop is het ongevraagd sturen van producten naar een consument zonder dat die iets besteld heeft.

,,Afgedwongen verkoop is in ons land verboden", zegt Ivo Mechels. ,,Wie thuis ongevraagd spullen in de bus krijgt, hoeft die nooit terug te sturen en ook nooit te betalen. Wie definitief van die praktijken af wil, kan best op zijn strepen gaan staan. In een briefje bijvoorbeeld laten weten dat je de wetgeving terzake kent en niets meer wenst te ontvangen. Dat helpt doorgaans wel. Helaas zijn er ook mensen die zich door zulke firma's laten intimideren. De onderbroeken van Tono zijn misschien wel proper, maar hun praktijken zijn dat niet."

Bij Provea, dat vindt dat er niets aan de hand is, was men vrijdagavond niet op de hoogte van een onderzoek.