Zware concurrentie voor marktleider Citroën C4 Picasso op komst

Harde strijd onder kleine monovolumes

Print

Peugeot 3008. Foto: © EPA

Op de Motorshow in Genève pakken zowel Renault, Peugeot als Toyota uit met een nieuwe compacte monovolume.

Toen Renault in 1996 de eerste Scénic op de markt bracht, creëerde het Franse automerk een totaal nieuwe autocategorie. Twaalf jaar later heeft zo goed als elk groot publieksmerk zijn kleine monovolume. Tussen januari en november 2008 werden er in heel Europa 1.054.790 monovolumes verkocht. Renault heeft echter zijn meerdere moeten erkennen in de C4 Picasso van landgenoot Citroën, dat met 236.000 stuks 22,4 procent van de markt in handen heeft. Nochtans betrad Citroën, dat inmiddels ook al een Picassoversie lanceerde van de kleinere C3, als laatste dit beloftevolle segment. Renault prijkt op twee met 162.000 verkochte Scénics (15,4 procent van de markt) en de Opel Zafira op drie (141.000 stuks, 13,4 procent).

De cijfers werden door Toyota Europe in Genève bekendgemaakt, bij de première van de derde versie van de compacte monovolume Verso. Die gaat voortaan zonder de modelnaam Corolla door het leven. De Japanner heeft met 56.000 verkochte stuks vorig jaar 5,3 procent van de markt van de compacte monovolumes in handen, en is niet van plan om op de zevende plaats te blijven kamperen. De nieuwe Verso, die in Turkije wordt geproduceerd, rekent daarvoor op zijn lagere verbruik en dito CO{-2}-uitstoot, gekoppeld aan een verbeterd vermogen.

Renault mikt op het marktleiderschap in deze niche. De Fransen stellen in Genève de (ook al) derde generatie van hun Scénic voor, meteen in twee versies: de Grand Scénic telt zeven plaatsen en moet vanaf april te koop zijn, de kortere basisversie voor vijf moet vanaf juni in de showroom staan.

Maar als twee Franse honden vechten om een been... zou een derde er wel eens mee kunnen weg zijn, meer bepaald Peugeot met zijn 3008. Geen volbloedmonovolume in de strikte zin maar eerder een crossover, een would-be 4x4 met tweewielaandrijving. Zoals zijn naam al laat uitschijnen, is de 3008 een evolutie van de populaire 308, maar dan hoger, groter en luxueuzer. Deze nichewagen moet het pad effenen voor een rasechte compacte monovolume. Maar daarop is het nog enkele maanden wachten.

Het belooft een bikkelharde strijd te worden in een segment waarin ook Opel met zijn Zafira, Volkswagen met zijn Toura en Golf Plus en Ford met zijn C-Max en S-Max zich ook niet de kaas van het brood zullen laten eten. Brood dat vorig jaar echter weer wat kleiner is geworden. Want waren de compacte monovolumes de voorbije jaren traditioneel goed voor 7,7 tot 8 procent van het totale aantal inschrijvingen in Europa - omgerekend zo'n 1,42 miljoen stuks op jaarbasis - dan is hun aandeel in 2008 teruggevallen tot 6,6 procent of 1,05 miljoen stuks.