Christophe Coppens heeft voor 700.000 euro schulden

De hoedenmaker van Mathilde stopt ermee

Print
De hoedenmaker van prinses Mathilde, Christophe Coppens (42), heeft de boeken neergelegd. 'Ik ben er altijd in blijven geloven, maar nu kan ik niet meer. Het is genoeg geweest', zegt Coppens na een carrière van iets meer dan twintig jaar.

Grace Jones, Lady Gaga, Roisin Murphy: ze zijn allemaal gefotografeerd met hoedjes van Christophe Coppens. De allergrootste fan van de accessoiremaker is echter zonder twijfel prinses Mathilde. Op officiële gelegenheden droeg zij geregeld 'een Christophe Coppens'.

Maar aan dat succesverhaal komt nu een einde. Gisterochtend legde Coppens de boeken neer. Redenen zijn er volgens de designer. De allerbelangrijkste bleek gisteren erg persoonlijk: 'Ik draaide op 10 procent van mijn talent terwijl ik er voor de volle 100 procent op gequoteerd werd. De laatste vijf jaar doe ik niks anders dan schipperen. Ik kan niet meer.'

Plannen waren er nochtans genoeg: de opening van een winkel in Parijs in mei, een kapitaalsverhoging in juni.

Samenwerking met JBC

Door bepaalde klanten werd Coppens gezien als té avant-garde, door andere als té commercieel - allicht door zijn samenwerking met JBC.

'Ik heb al heel lang het gevoel dat ik mijn ideeën steek in een product waar nauwelijks nog behoefte aan is. Mijn unieke stukken lopen uitstekend, niet het minst in Japan. Maar dat kleinschalige uitbreiden naar een iets groter publiek, dat is de moeilijkheid. Want maak ik mijn hoeden of sjaals eenvoudiger, dan lig ik plots naast honderden andere hoeden of sjaals, die altijd iets goedkoper zijn.'

Dat laatste steekt. 'Als je kleine reeksen maakt, ben je altijd duurder. Die cirkel valt niet te doorbreken. Ach, ik heb de laatste jaren voortdurend het gevoel dat ik me moet afremmen, en dat wil ik niet.'

Coppens haalt heel concreet aan waar de modewereld vandaag mee worstelt. 'Er heerst angst bij alle spelers in het veld. De aankopers en de winkeliers zelf staan erg onder druk. Ze beperken de risico's door vooral aan te kopen wat al goed gelopen heeft en te kiezen voor grote namen. Ofwel kopen ze heel vrijblijvend aan. Honderd stuks van dat ene rode hoedje, omdat ze daar toevallig een thema willen van maken in de winkel. Of ze gaan voor de hype van het moment. Mijn collectie lag tijdens een bepaald seizoen in de vijf beste warenhuizen van New York. Nu komen ze niet eens meer kijken.'

Ook de leveranciers, de fabrikanten, hebben het lastig. 'Steeds meer wordt van de ontwerpers gevraagd dat er vooraf betaald wordt. Dat soort prefinanciering doet ons de das om. Van één fabrikant heb ik letterlijk te horen gekregen dat hij niet meer met mij kan werken omdat hij vreest dat andere klanten als Hermès en Vuitton zullen afhaken.'

Hij beseft dat hij ondanks zijn schuldenberg, nog goed voor zo'n 700.000 euro, nog verder gekund had. 'Maar tegen welke prijs? En waarom eigenlijk?'

Coppens wil de komende daweken geen verdere commentaar geven. Over zijn persoonlijke toekomst wil hij vooral nadenken. 'Nu één voor één mijn fabrikanten opbellen', zegt hij. En dan stilletjes: 'Mensen teleurstellen is verschrikkelijk, maar ik heb geen andere keuze.'

Niet te missen