Hoge Gezondheidsraad adviseert minder zout eten

Print
Hoge Gezondheidsraad adviseert minder zout eten

Hoge Gezondheidsraad adviseert minder zout eten Foto: © www.gezondheid.be

De Hoge Gezondheidsraad en het Wetenschappelijk Comité van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) hebben een gemeenschappelijk advies uitgebracht over zoutvermindering.

De gemiddelde zoutinname van volwassenen in België bedraagt ongeveer 10,5 g per dag. De Hoge Gezondheidsraad beveelt aan om de zoutconsumptie terug te brengen tot minder dan 5 g per dag. Buitenshuis bereide voedingsmiddelen (in volgorde van belangrijkheid: brood, vleeswaren, sauzen, soepen, kaas, enz., ...) en kant-en-klare gerechten leveren de grootste bijdrage aan de zoutinname (± 75%).

Zout is bij overdaad schadelijk voor de gezondheid. Teveel zout kan de ontwikkeling van bloeddrukverhoging in de hand werken en een verhoogde bloeddruk is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Teveel zout is ook een risicofactor voor maagkanker en osteoporose. Op basis van gegevens uit de VS blijkt dat zelfs een reductie van 1 g zout per dag een aanzienlijk positief effect op de volksgezondheid zou kunnen opleveren.

Afhankelijk van het voedingsmiddel wordt zout (NaCl) toegevoegd om microbiologische, sensorische en/of functionele redenen.

Zout wordt al eeuwen toegepast om de bewaarduur van levensmiddelen te verlengen, in het bijzonder van vlees- en visproducten.

Zout kan smaken verbeteren of versterken door de bitterheid te onderdrukken of een verbeterd aroma als gevolg hebben.

Zout kan worden toegevoegd ter verbetering van de textuur, als binder, ter controle van de fermentatie, voor het ontwikkelen van kleur, als drager en voor de smaak.

De belangrijkste boodschap vanuit technologisch standpunt is dat bij zoutreductie en zoutvervanging, de voedselveiligheid (zowel op chemisch als op microbiologisch vlak) prioritair is en niet gepaard mag gaan met een verhoging van bv. het vet- of suikergehalte, wat contraproductief is bij het streven naar een gezonde voeding.

De meeste voedingssupplementen hebben geen enkele zin voor (amateur)sporter

De ideale dorstlesser voor sporters

Zeezout is niet gezonder dan gewoon tafelzout

Stevia officieel toegestaan als zoetstof in Europa

Werelddag van de hypertensie: De aanpak van hoge bloeddruk

Hartfalen

Actieve voedingsdriehoek geactualiseerd

Extra eiwitinname verlaagt bloeddruk

Cafeïne verbetert uithouding

10 tips om minder zout te eten

Niet te missen