Hoe gezond is soep?

NVT - Soep is alles in één: lekker, licht, voedzaam en gezond. En je mag er zonder schuldgevoel veel van drinken. Laat de winter dus maar komen!

tekst Katrien François

Regelmatige soepeters zouden minder last hebben van slechte cholesterol en overgewicht

Smullen van soep zit met recht en reden in de lift. Al was het maar omdat het een eenvoudige manier is om voldoende groenten te eten. Wie moeite heeft om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten van 300 gram te halen, moet maar even tellen. Een soepje van 500 gram groenten per liter water brengt per portie van 250 ml ongeveer 150 gram groenten aan. Ook het vochtgehalte is mooi meegenomen: diezelfde 250 ml bezorgt je immers een zesde van de hoeveelheid vocht die je elke dag nodig hebt (anderhalve liter).

Voorts is soep een betrouwbare leverancier van vitamines, vezels en mineralen. Voor sommige mensen dé reden ook om soep alleen maar koud tot lauw te drinken. Maar wat gebeurt er met al die gezonde jongens als je het spul liever warm tot gloeiend heet drinkt? Feit is dat er tijdens het koken van groentesoep enkele vitamines, waaronder de fameuze vitamine C, verloren gaan. Daartegenover staat dat het kookproces andere stoffen beter beschikbaar maakt. Dat is bijvoorbeeld zo voor de carotenoïden, waarvan bètacaroteen en lycopeen de bekendste zijn. De eerste vind je vooral in wortelen, oranje en groene groenten; lycopeen zit in tomaten. Wel, laat ons organisme lycopeen nu beter opnemen uit warme tomatensoep dan uit een rauwe tomatensalade. De vitamines die je wél verliest bij het opwarmen, compenseer je met wat rauwkost bij je maaltijd of een stuk fruit als dessert.

Een keer per dag

Regelmatige soepeters zouden minder last hebben van slechte cholesterol maar ook van overgewicht. Vooral bij dat laatste moet je toch enkele kanttekeningen plaatsen. Ten eerste: soep bereid je zo caloriearm of -rijk als je wilt. Soep kán inderdaad weinig calorieën aanbrengen voor een groot volume -- doorgaans minder dan 100 kcal voor 250 ml. Maar dan moet je ze wel mager bereiden. Dat houdt in: kies voor een ontvette bouillon, vermijd boter, volle room en aanverwanten én gebruik zo weinig mogelijk zetmeelhouders als aardappelen, pasta en rijst. Knolselder, pompoen en courgettes binden even goed als aardappelen maar bevatten een pak minder calorieën.

Van een dergelijk lightsoepje mag een mens inderdaad al wat drinken. 'Ik raad zeker een keer per dag soep aan', zegt diëtiste Isabelle Heyens van het Universitair Ziekenhuis Gent. 'Meer mag zeker, maar ga niet zo ver dat je nog maar enkel en alleen soep binnenkrijgt. Leven op soep lijkt me trouwens geen goed idee want geen enkel voedingsmiddel bevat alle voedingsstoffen die een mens nodig heeft. Variatie blijft de boodschap.'

Je mag ook gerust de hele dag door (magere) soep drinken, maar let toch op voor 's avonds, zeker als je last hebt van reflux (zuurbrand). Op een laat tijdstip soep drinken, kan je letterlijk zure oprispingen bezorgen (maar dat geldt voor alle voedingsmiddelen). Een soepje overdag is een beter idee want het is zonder twijfel een goede hongerstiller, vooral bij grote eters. In die zin kan soep effectief helpen om af te vallen: als de maaltijd of broodlunch voorafgegaan wordt door een stevige portie magere soep, zal je automatisch minder eten.

Koolsoepdieet

Het weze dus duidelijk: soep kan een aangename metgezel zijn bij het vermageren maar is op zich geen component die het vermageringsproces in gang zet. Ook niet wanneer ze werd klaargemaakt op basis van kool. Isabelle Heyens: 'Het koolsoepdieet is een zeer eenzijdige manier van afvallen. De soep vult goed en geeft veel vocht, maar de inname van energie ligt zeer laag. Meteen ook de reden waarom je zo snel gewicht verliest. Eigenlijk is het koolsoepdieet geen volwaardig dieet maar veeleer een crashdieet, dat vlug leidt tot het jojo-effect.'



(kader)

Soepweetjes

{gt} Doorgestoken versus niet-doorgestoken Wil je het maximum uit soep halen als hongerstiller, dan eet je die best niet-doorgestoken. Op die manier geeft ze je een groter verzadigingsgevoel dan wel doorgestoken soep. De verklaring? Niet-doorgestoken soep bestaat zowel uit vloeibare voedingsmiddelen als uit voeding in blokjes, waardoor je maag er langer over doet om zich te ledigen. Niet doorgestoken soep zou de energieaanbreng van een middagmaal met 150 kcal doen dalen. En met wat geluk eet je ook 's avonds minder. Als je alles samentelt, komt dit neer op een besparing van 200 kcal. Als je dit dagelijks en over een lange termijn volhoudt, kan het interessant worden op de weegschaal.

{gt} Blik versus vers

Er zijn evenveel manieren om soep aan te bieden als er mensen zijn. Welke genieten de voorkeur? Versgemaakte soep, diepvriessoep en UHT-soep (verse of diepgevroren groenten die een heel korte tijd zijn blootgesteld aan ultrahoge temperaturen van 130 graden, en daarna steriel verpakt) scoren het best qua voedingswaarde. Soep uit blik en zakjes boeten het meest in aan vitamines uit de B-groep en aan vitamine C. Wat calorieën betreft, hangt alles af van de toevoegingen bij de soep (vleesballetjes, korstjes, vermicelli, room...).

{gt} Extra zout?

Extra zout is geen must. Zoutarme bouillonblokjes zijn een prima keuze maar niet altijd makkelijk voorhanden. Vetarme bouillonblokjes vind je genoeg in de handel. Gebruik ook bij voorkeur één vetarm blokje per liter water in plaats van één per halve liter. Heb je nood aan meer smaak, kies dan voor (verse) kruiden zoals bieslook, peterselie, dille, dragon...

{gt} Veilig conserveren!

Soep bereiden voor verschillende dagen is geen slecht idee, want zo heb je altijd een gezonde snack bij de hand. Enkele richtlijnen: laat soep zo snel mogelijk afkoelen, en zet ze pas dan in de koelkast. Laat soep zeker niet te lang staan op kamertemperatuur en warm ze ook niet meerdere keren na elkaar op. Bacteriën krijgen dan vrij spel en je verhoogt het risico op voedselvergiftiging. Je kunt verse soep ook in -- bij voorkeur kleine -- porties invriezen. Ontdooi alleen de hoeveelheid die je echt nodig hebt.



Niet te missen