Eén keer per week mogen kinderen een leesboek bekijken en beluisteren

Kleuters van drie met iPad in de klas

Print
Kleuters van drie met iPad in de klas

Foto: Foto KWB

Is het einde van het klassieke voorleesmoment met de kleuterjuf nabij? Het heeft er alle schijn van, nu twee Vlaamse scholen driejarigen naar voorleesboeken laten luisteren op de iPad en iPod. 'Technologie is de toekomst, maar let op voor verslaving', waarschuwt kinderpedagoge Marijke Bisschop.

In Vlaanderen zijn twee scholen gestart met een testproject waarbij kleuters boeken kunnen beluisteren door een code te scannen met een iPad of iPod. Via oordopjes en een tabletcomputer kunnen kleuters één keer per week een leesboek bekijken en beluisteren.

'Daarvoor hebben onze leerlingen van de derde graad voorleesboeken ingesproken', vertelt lerares Ann Deryckere van de school Open Groene in Marke (Kortrijk). 'Daarna maakten ze kaartjes met een code die kleuters kunnen scannen met de iPad van de klas. Daar hangt ook de prent van het boek aan, zodat ze weten welk verhaal ze gaan beluisteren.'

Belsignaal voor elke pagina

Kinderen vanaf drie jaar horen op die manier de tekst, en kunnen op de tabletcomputer de beelden bij het verhaal volgen. 'Als er een bladzijde moet omgedraaid worden, gaat er een belsignaal. Na een paar keer tonen, zijn de meeste kleuters er mee weg.'

Meer zelfs: ze zijn meer geconcentreerd dan wanneer de juf het boek voor de hele groep voorleest. 'Dat komt omdat bijna geen enkel kind ooit met een iPad heeft gewerkt', legt kleuterjuf Heidi Vandendriessche uit. 'Bovendien hoort de kleuter door de oortjes al het andere lawaai niet, waardoor hij echt tot rust komt.'

Geen wonder dus dat sommige kleuters thuis óók graag op de iPad van mama of papa willen. 'Ik heb al moeten uitleggen aan ouders waarom hun kind ineens interesse heeft voor hun mp3-speler of tabletpc.'

Een elektronisch toestel van 600 euro in de handen van een driejarige: het klinkt gevaarlijk. 'Maar wij weten zeer goed aan welk kind we een iPad kunnen toevertrouwen. We houden ze voortdurend in de gaten.'

Asociaal

Nooit meer met z'n allen tegen de juf aanschurken, maar asociaal in de hoek met oordopjes een boek beluisteren: is dat de toekomst? 'Absoluut niet', zegt de kleuterjuf. 'We beseffen zeer goed dat het klassieke voorleesmoment onvervangbaar is. Wat we doen met de iPad, is puur aanvullend.'

En dat is maar goed ook, vindt kinderpedagoge Marijke Bisschop. 'Intonatie gebruiken, spanning opbouwen, kleintjes op de schoot nemen en hun voeten vastnemen: al die belevingsaspecten gaan verloren. Daarbij komt het gevaar voor verslaving. Een iPad is zodanig kind- en gebruiksvriendelijk gemaakt, dat het kleuters doet verlangen naar meer.'

Dat weten ze in Open Groene naar eigen zeggen maar al te goed. 'Zo is de computerhoek op sommige dagen gesloten', zegt Vandendriessche. 'Op die manier houden we zelf in de hand hoelang kinderen met technologie bezig zijn. En sowieso mogen onze kleuters maar één keer per week gedurende tien minuten op de iPad om verslaving te voorkomen. We weten dus heel goed waar we mee bezig zijn.'