Leuvense scholen niet blij met schrappen van zebrapaden

'Stad zonder zebrapad brengt kind in gevaar'

'Stad zonder zebrapad brengt kind in gevaar'

Foto: PIETER - JAN VANSTOCKSTRAETEN

LEUVEN - In het centrum van Leuven, sinds zondag één grote zone-30, verdwijnen stelselmatig alle zebrapaden. Schooldirecteur Jan Leenaerts maakt zich daar zorgen over: 'Zo verliezen de kinderen hun symbool om extra alert te zijn.' StefTelen

Met de zone-30 heeft Jan Leenaerts, directeur van de basisschool Sancta Maria, geen probleem. Want hoe trager het verkeer, hoe kleiner de kans op verkeersongevallen.

Maar dat burgemeester Louis Tobback (SP.A) meteen ook een 'uitdoofbeleid' voert voor de zebrapaden, dat ziet Jan Leenaerts niet zitten. Volgens het stadsbestuur is een zebrapad overbodig in een straat die zodanig is aangepast dat je er eigenlijk niet sneller dan 30 kan rijden.

Jan Leenaerts, directeur van een school met 450 leerlingen in het centrum, denkt daar helemaal anders over. Afgelopen zomer moest hij nog vechten voor het zebrapad voor de school dat na de heraanleg van de straat verdwenen was. 'We maken ons klaar om opnieuw protest te voeren. We weten immers dat wanneer de straat definitief wordt heraangelegd, er geen plaats meer is voor ons zebrapad. En een straat zonder zebrapad past hoegenaamd niet in wat wij onze kinderen altijd geleerd hebben', zegt Leenaerts.

'Voor jonge kinderen is een zebrapad een veilige oversteekplaats, maar vooral een herkenningspunt. Het is een symbool voor een plaats waar ze alert moeten zijn. Dat symbool wegnemen is een gevaarlijke beslissing, waarmee in mijn ogen veel te lichtzinnig wordt omgegaan. Bovendien komen onze kinderen niet alleen in Leuven. Wat gaat er gebeuren wanneer ze zomaar overal de straat zullen oversteken, zonder rekening te houden met de zebrapaden?'

Volgens Leenaerts delen verschillende Leuvense schooldirecteurs zijn bezorgdheid, en ook de Voetgangersbeweging staat niet te springen om een stad zonder zebrapaden.

Ondanks de kritiek ziet het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) geen graten in het Leuvense beleid. 'Al betekent dat niet dat alle oversteekplaatsen per se weg moeten. Maar in een omgeving die voldoende is aangepast aan vertraagd verkeer en waar ook wordt toegezien op de handhaving van de snelheidsbeperking, is een formele oversteekplaats zoals een zebrapad irrelevant', zegt Werner De Dobbeleer van het BIVV. 'Wel stellen we voor dat het stadsbestuur voor blinden en slechtzienden en senioren een oversteekplaats suggereert. Dat kan bijvoorbeeld met geleidetegels met noppen.'



Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees