ENTERTAINMENT

Muziekverkoop in 2009 in vrije val

Muziekverkoop in 2009 in vrije val

De bestseller van 2009 was 'Poker Face' van Lady Gaga. Universal Foto: © Universal

NVT - De verkoop van digitale muziek is in vijf jaar tijd bijna vertienvoudigd. Toch is dat geen reden tot juichen voor de muziekindustrie: de totale omzet is in dezelfde periode met dertig procent gezakt. Peter Vantyghem en Bart Moerman

De verkoop van muziek is vorig jaar met tien procent gedaald, meldt de federatie van de internationale muziekindustrie (IFPI). Oorzaak is de piraterij, de vele mensen die muziek kopiëren zonder toestemming en dus zonder ervoor te betalen. De vrije val van de muziekverkoop is al enkele jaren bezig: vorig jaar daalde de omzet met 7 procent, in 2008 met 8 procent.

Aanbod verschraalt

In Japan, één van de toplanden voor de muziekbusiness, werden vorig jaar twintig procent minder cd's gekocht, terwijl het legale downloaden er stagneerde. Ook de economische crisis speelt daar een rol. Maar het zwaarst zijn de problemen in landen waar nog geen of onvoldoende digitale muziekwinkels zijn opgestart, zoals in Spanje. De omzet van de muziekindustrie is daar sinds 2001 tot een derde teruggezakt.

Muziekliefhebbers beginnen daar de gevolgen van te voelen: een verschraling van het aanbod. Zo haalt geen enkele Spaanse artiest nog de lokale top 50, terwijl in Frankrijk al zestig procent minder binnenlandse artiesten een album konden uitbrengen.

Muziek delen over het internet blijft het meeste schade aanrichten. Maar ook nieuwe vormen van piraterij duiken op: het downloaden vanop speciale zogenaamde hosting websites, type YouTube, of zelfs gewoon vanop forums of blogs. De piraterij beperkt zich overigens steeds minder tot muziek alleen. Films zijn al goed voor veertig procent van de illegale downloads, terwijl de illegale distributie van televisiebeelden nog veel sterker groeit. Volgens IFPI wordt 95 procent van alle digitaal versluisde muziek illegaal doorgegeven, zonder dat er een cent voor betaald wordt.

400 digitale winkels

Toch wil de federatie van de muziekindustrie niet al te negatief klinken: 2009 bood ook enkele positieve tekenen, klinkt het. Een kwart van de omzet wordt vandaag al gerealiseerd door de digitale verkoop van muziek (downloads en ringtones). In totaal kan de gebruiker nu al in vierhonderd digitale 'winkels' terecht om muziek te kopen en zijn er zowat 11 miljoen tracks te koop. Maar toch is dat alles relatief: de verkoop van downloads is vorig jaar weliswaar gegroeid, maar met slechts 12 procent. In 2008 was dat nog 25 procent. De IFPI hoopt ook op nieuwe initiatieven zoals abonneediensten op gsm's en muziekwebsites als Spotify, die inkomsten halen uit advertenties.

Bestseller

De bestseller van 2009 was Poker Face van Lady Gaga. De popdiva verkocht 9,8 miljoen stuks. In 2008 gingen er van Lil Wayne's Lollipop 9,1 miljoen exemplaren over de digitale toonbank, terwijl Girlfriend van Avril Lavigne het in 2007 nog met 7,3 miljoen stuks moest stellen.

Corrigeer

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees