Dokter Beaucourt woedend om laattijdige militaire hulp

Hulpverlening op zijn Belgisch

Hulpverlening op zijn Belgisch
,,Wij moeten permanent een hulpteam paraat hebben dat binnen de twee uur kan uitrukken naar de plaats van een ramp. Als de overheid dit niet voor mekaar krijgt, dan engageer ik me persoonlijk om dat wel te verwezenlijken. Desnoods wend ik mij hiervoor tot de privé'', brieste urgentiearts Luc Beaucourt in Phuket.

Volgens dokter Beaucourt werd veel te lang getalmd alvorens een militair vliegtuig naar Thailand werd gestuurd om gewonde en ontredderde landgenoten te repatriëren.

Een kleine week lang waren Beaucourt en zijn negen vrijwilligers van de Antwerpse ziekenhuizen het enige aanspreekpunt van de Belgen in Phuket. Beaucourt en zijn team werden in eerste instantie gecharterd door twee touroperators om Belgische toeristen terug te vinden en eventueel te helpen repatriëren. ,,Ginds pas heb ik van premier Verhofstadt de vraag gekregen om nog langer dan 29 december te blijven teneinde het ambassadepersoneel in Bangkok te helpen om Belgen terug te vinden'', vertelt een boze Beaucourt.

Partijtje touwtrekken

Vrijdagochtend 31 december, 0.05 uur in de ochtend. In het Diamond Cliff Hotel krijgt dr. Luc Beaucourt een telefoon van een hoge officier van de luchtmacht. Of hij ervoor kan zorgen dat er binnen vier uur genoeg passagiers -Belgen en anderen- kan verzamelen in de luchthaven van Phuket, opdat een uit Sumatra leeg terugkerende Airbus van de landmacht ze zou kunnen oppikken.

Beaucourt wordt tussendoor gevraagd ook even voor 40 ton ,,goede fuel'' te zorgen en 10 kamers voor de Belgische piloten te reserveren in een goed hotel. Aan de andere kant van de lijn zegt de kolonel dat hij erop staat dat alle piloten in afzonderlijke kamers slapen, omdat ze anders ,,in geval van een aanslag'' per twee zouden omkomen.

Consternatie bij Beaucourt. Eén dag nadat hij 269 passagiers als het ware met een schoenlepel in een chartervliegtuig van Thomas Cook moest stoppen, biedt de luchtmacht een toestel aan. Twee dagen eerder had Beaucourt nochtans om een extra-vliegtuig gesmeekt, zodat onze landgenoten in twee vliegtuigen tenminste comfortabel naar huis zouden kunnen. Onmogelijk, zo luidde het toen bij de diensten van André Flahaut.

Plots blijkt een leeg toestel van de luchtmacht in Sumatra aan de grond te staan. Beaucourt argumenteert aan de telefoon dat het onmogelijk is om op die korte tijdspanne de resterende Belgen in Phuket te verzamelen.

Tien minuten later: de premier aan de lijn. De communicatie met Flahaut is blijkbaar niet wat ze moet zijn, want Guy Verhofstadt biedt Beaucourt nu aan om vanuit Melsbroek een vliegtuig richting Phuket te sturen. Een ,,regeringsvliegtuig'', zeg maar, met daarin ook het DVI-identificatieteam.

Crisisvergadering

Beaucourt vertelt de premier dat hij niet goed weet met wie of wat hij dat vliegtuig zou moeten vullen. Daarop gaan ze in Brussel in crisisvergadering. Na afloop wordt duidelijk waarom het toestel van de luchtmacht zo snel in Phuket wil zijn: het staat in Sumatra ,,in de weg''.

Maar in Phuket krijgt het toestel geen overnachtingsvergunning. Uiteindelijk vertrekt het toestel naar de luchthaven van Hat Yai, in Zuid-Thailand. Na veel telefoons beslist de premier dat het vliegtuig van Flahaut op zaterdagavond 1 januari vanuit Hat Yai in Phuket zal aankomen om er onmiddellijk weer te vertrekken. Ondertussen slaagt Beaucourt erin om nog 13 toeristen te vinden: een Spanjaard, acht Nederlanders, een Italiaan en nog drie Belgen, die licht gewond zijn. Plus het UZA-team van Beaucourt zelf (die al tickets op een lijnvlucht hadden). In de ziekenhuizen in Bangkok liggen echter ook nog een paar Belgische gewonden. Kan het toestel op weg naar huis die mensen niet opnemen?

Nee, zo luidt het vanuit Brussel categoriek, om ,,technische redenen'' is dit niet mogelijk, want dan kloppen onze piloten te lange vluchturen.

,,België was toonaangevend''

Uiteindelijk vertrekken Beaucourt en zijn laatste Belgen uit Phuket één dag nadat de eerste vier verkenners van het DVI (Disaster Victim Identificationteam) met een lijnvlucht in Phuket zijn aangekomen. ,,Waren we hier vroeger dan was ons werk makkelijker geweest', beseffen de vier nadat ze zeven dagen na de feiten met de eerste, in verregaande staat van ontbinding verkerende lichamen van slachtoffers zijn geconfronteerd.

,,Klagen over administratieve traagheid vind ik niet correct'', reageert minister van Landsverdediging André Flahaut op de kritiek van Beaucourt. ,,België was bij de allereerste landen die een vliegtuig ter beschikking stelden om hulpgoederen van Unicef en van Artsen zonder Grenzen naar Sri Lanka en Indonesië te sturen. Ons land maakte meteen geld en materieel vrij toen de omvang van de ramp bekend was. . De premier, Karel De Gucht en ikzelf hebben constant overlegd welke middelen wij moesten inzetten.

B-Fast heeft goed gefunctioneerd want op Europees niveau wordt overwogen een soortgelijke structuur op het getouw te zetten. België speelt op dit vlak dus een toonaangevende rol'', aldus André Flahaut.

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees