Noord-zuidas is flessenhals / steeds meer reizigers

Brussel-Centraal heeft extra spoortunnel nodig

Print
BRUSSEL - De spoorverbinding die dwars door en onder Brussel gaat, is te krap. Er moeten nieuwe tunnels naast of onder Brussel-Centraal komen. 'Brussel is een flessenhals en kan de verwachte groei anders niet aan', zegt Infrabeltopman Luc Lallemand.

Het Belgische spoorwegnet is volledig op Brussel gericht. Brussel-Centraal is het grootste station van het land met 70.000 reizigers per dag maar heeft amper zes sporen. Brussel-Noord heeft half zoveel reizigers. De noord-zuidas door de stad is daardoor een serieuze flessenhals. Dat laat zich bij incidenten in het hele land voelen.

Er kunnen maximaal 96 treinen per uur door de tunnelkokers. In de spits zijn ze verzadigd.

Na een dieptepunt begin de jaren negentig is het aantal treinreizigers weer gestaag de hoogte ingegaan (zie grafiek) . De verwachting is dat het aantal reizigers jaarlijks nog met vier procent zal toenemen. 'Als we de groei willen aankunnen, moet er iets in Brussel gebeuren', zegt Luc Lallemand, gedelegeerd bestuurder van spoornetwerkbeheerder Infrabel.

Infrabel heeft een jaar op de kwestie gestudeerd en komt nu met twee mogelijke oplossingen. Ofwel worden er tunnelkokers naast de bestaande gelegd, ofwel eronder. Brussel-Centraal zou dan een station op twee ondergrondse niveaus worden.

De netwerkbeheerder kiest niet voor de ene of de andere optie. 'Ze hebben allebei hun voor- en nadelen. Het kan ook een combinatie worden.' Lallemand nodigt de stad, het gewest, de NMBS, de NMBS-Holding, de MIVB en andere instanties uit om te praten. Volgend jaar zou er een keuze gemaakt moeten zijn.

De link tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid is vier kilometer lang, waarvan twee kilometer ondergronds. Met de aanleg werd begonnen in 1911. Op 4 oktober 1952 kon koning Boudewijn de verbinding plechtig openen. De aanleg van de noord-zuidas heeft wonden geslagen die nog niet allemaal geheeld zijn. Het stadshart lag jarenlang opgebroken, oude volkswijken werden gesloopt of doormidden gesneden. Luc Lallemand beseft dat hij met zijn vraag om een grotere noord-zuidverbinding een taboe doorbreekt. 'Maar zoals er toen gebouwd werd, dat is de prehistorie. Vandaag worden er heel andere technieken toegepast en houden we veel meer rekening met de omgeving. We kunnen de hinder echt beperken.'